MySzkolimy.pl

Znajdź szkolenie dla siebie!

Zarządzanie płynnością finansową

Metodyka

Interaktywne omówienie każdego zagadnienia (punktu w programie) dające niezbędną wiedzę do zadań i symulacji. Wspólne rozwiązywanie postawionych problemów oraz liczne przykłady praktyczne, zadania, ćwiczenia, studia przypadków.

Cel szkolenia

Po szkoleniu uczestnik powinien mieć wiedzę i umiejętności w zakresie:

• sprawozdawczości finansowej (bilans, rachunek, zysków i strat, rachunek przepływów pieniężnych),

• oddziaływania decyzji podejmowanych w różnych działach (np. sprzedaż, produkcja, zaopatrzenie, działy konstrukcyjne i technologiczne) na płynność finansową całej firmy,

• rozumienia kategorii ekonomicznych, takich jak wpływy, wydatki, koszty, przychody,

• doskonałej interpretacji i rozumienia kapitału pracującego netto i jego komponentów,

• sterowania płynnością finansową w praktyce,

• zarządzania zapasami, należnościami oraz zobowiązaniami.

Grupa docelowa

Pracownicy różnych działów, którzy potrzebują w sposób zintegrowany spojrzeć na problematykę zarządzania płynnością finansową i kapitałem obrotowym (pracującym) netto i rozumieć związki decyzji podejmowanych na różnych poziomach struktury organizacyjnej firmy na płynność finansową i NWC.

Program

Wprowadzenie do analizy płynności finansowej


1. Istota płynności finansowej:

a) trzy aspekty płynności finansowej,

b) nadwyżka płynności i niedobór płynności,

c) płynność a rentowność przedsiębiorstwa,

d) płynność przedsiębiorstwa w kontekście wartości spółki,

e) płynność a upadłość i bankructwo.


2. Analiza najważniejszych kategorii ekonomicznych na potrzeby badania płynności:

a) wpływy a wydatki,

b) koszty a przychody,

c) zysk księgowy a przepływy pieniężne.


3. Sprawozdanie finansowe i jego struktura – jaka jest treść znaczeniowa poszczególnych elementów sprawozdania finansowego i jak są ze sobą powiązane z punktu widzenia analizy płynności finansowej:

a) istota bilansu i zasady jego konstrukcji – relacje między majątkiem i źródłami jego finansowania w ocenie płynności,

b) budowa rachunku zysków i strat – jak ustalać wyniki finansowe przedsiębiorstwa w różnych segmentach działalności,

c) rachunek przepływów pieniężnych (cash flow) – jak oceniać funkcjonowanie firmy w ujęciu pieniężnym (gotówkowym),

d) wskaźnikowa ocena rentowności, płynności i sprawności działania firmy.


4. Pomiar i ocena płynności finansowej:

a) cash flow – jak oceniać funkcjonowanie firmy w ujęciu pieniężnym (gotówkowym),  

b) statyczna analiza płynności finansowej:

 – wskaźnik bieżącej płynności finansowej,

 – wskaźnik szybkiej płynności finansowej,

 – wskaźnik natychmiastowej (gotówkowej) płynności finansowej.

c) dynamiczne wskaźniki płynności finansowej:

 – wskaźniki wystarczalności pieniężnej,

 – wskaźniki wydajności pieniężnej.

d) ocena płynności finansowej na podstawie struktury rachunku przepływów pieniężnych.


Pogłębione analizy i metody zarządzania płynnością


1.Kapitał obrotowy netto i zarządzanie kapitałem obrotowym:

a)pojęcie kapitału pracującego netto,

b)komponenty kapitału pracującego netto (analiza zapasów, należności, zobowiązań),

c)wpływ zamrażania pieniędzy w kapitale obrotowym netto na płynność firmy,

d)szacowanie Zapotrzebowania na kapitał obrotowy netto,

e)optymalne zapotrzebowanie na kapitał obrotowy netto,

f)strategie zarządzania kapitałem obrotowym netto (agresywna, konserwatywna, umiarkowana) – jak sterować zapotrzebowaniem na kapitał obrotowy netto?


2. Cykl konwersji gotówki w firmie (cash conversion cycle):

a) istota cyklu obiegu pieniądza w przedsiębiorstwie,

b) rotacja zapasów,

c) cykl inkasa należności (DSO),

d) cykl spłaty zobowiązań,

e) analiza efektywności gospodarowania majątkiem w firmie – jak ocenić gospodarowanie należnościami, zapasami oraz zobowiązaniami krótkoterminowymi,

f) problemy praktyczne szacowania cyklu konwersji gotówki.


3. Zarządzanie kluczowymi determinantami płynności:

a) metody zarządzania zapasami,

b) sterowanie należnościami,

c) polityka spłaty zobowiązań,

d) prognozowanie należności,

e) budżetowanie gotówki w firmie (preliminowanie przepływów pieniężnych),

f) zarządzanie środkami pieniężnymi.


4. Zarządzanie kredytem kupieckim (handlowym):

a) istota kredytu kupieckiego,

b) szacowanie kosztu kredytu kupieckiego w ujęciu nominalnym i realnym,

c) koszt rezygnacji z konta przy kredycie kupieckim,

d) ocena zmiany polityki udzielania kredytu kupieckiego,

e) metody analizy ryzyka kredytowego i oceny kontrahenta.

Prowadzący

prof. nadzw. dr hab. Bartłomiej Nita – od wielu lat związany z Instytutem Rachunkowości na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Współpracownik firmy konsultingowej, autor wielu ekspertyz i opracowań gospodarczych oraz programów restrukturyzacji przedsiębiorstw i instytucji. Autor wycen spółek na potrzeby przekształceń własnościowych oraz Sądu Gospodarczego. Ukończył University of Limerick (Irlandia), Akademię Ekonomiczną we Wrocławiu (Wydział Zarządzania i Informatyki) oraz Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu.

Informacje organizacyjne

Koszt uczestnictwa jednej osoby: 1390 zł + 23% VAT

Prosimy o dokonanie płatności po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia, podając w tytule przelewu kod szkolenia.

Cena obejmuje: uczestnictwo w zajęciach, materiały szkoleniowe, zajęcia na komputerze (komputer zapewnia organizator), przerwy kawowe, lunch, certyfikat

Godziny zajęć: 10:00 – 16:00

Miejsce zajęć: centrum w/w miast

Informacje:

Norbert Saks, Joanna Domaszewska

tel. (022) 208 28 28/26, fax (022) 211 20 90

norbert.saks@akademiamddp.pl; joanna.domaszewska@akademiamddp.pl

Informacje podstawowe

Cena: 1390 zł Netto

Skontaktuj się z Organizatorem

Dane kontaktowe