Zarządzanie finansowe przedsiębiorstwem
Cel szkolenia
• Przestawienie fundamentalnych metod rozwiązywania problemów zarządzania finansowego w przedsiębiorstwie.
• Ukazanie możliwości diagnozy kondycji finansowej i przewidywania trudności finansowych.
• Wyjaśnienie zasad stosowania analiz rentowności.
• Prezentacja instrumentów, umożliwiających utrzymanie płynności finansowej.
• Przedstawienie metod planowania operacyjnego i finansowego.
• Ukazanie zasad podejmowania decyzji inwestycyjnych.
• Wyjaśnienie zagadnień związanych z ryzykiem finansowym.
• Wprowadzenie w problematykę zarządzania wartością przedsiębiorstwa.
Metodyka zajęć
Interaktywny omówienie każdego zagadnienia (punktu w programie) dające niezbędną wiedzę do zadań i symulacji.
Wspólne rozwiązywanie postawionych problemów z zakresu zarządzania finansowego.
Liczne przykłady praktyczne, zadania, ćwiczenia, studia przypadków.
Grupa docelowa
Pracownicy działów finansowo-księgowych oraz planowania i analiz, menedżerowie, dyrektorzy finansowi, główni księgowi, służby niefinansowe, pracownicy działów planowania i analiz oraz controllingu, oraz wszyscy zainteresowani problemami sfery finansów.
Program
I. Operacyjne analizy rentowności.
1. Wprowadzenie do analiz finansowych jako instrumentu zarządzania.
2. Ocena rachunku wyników – jaki jest wpływ stosowanego systemu rachunku kosztów na wynik finansowy i rentowność firmy, jak można sterować wynikiem finansowym?
3. Wieloblokowy i wielostopniowy rachunek kosztów zmiennych – jak sporządzić rachunek wyników wybranych części organizacyjnych przedsiębiorstwa oraz dla poszczególnych produktów?
4. Próg rentowności – ile należy sprzedawać, aby wyjść na swoje; ile sprzedawać, aby osiągnąć zakładany poziom zysku?
5. Badanie marginesów bezpieczeństwa – o ile można zmniejszyć sprzedaż, aby nie zbankrutować?
6. Wykorzystanie dźwigni operacyjnej i finansowej w controllingu – jak fluktuacje popytu wpływają na zysk i jak zmiany zysku oddziałują na rentowność kapitału własnego?
7. Wrażliwość progu rentowności – jak decyzje podejmowane w innych działach (np. marketing) wpływają na próg rentowności.
II. Zarządzanie płynnością finansową
1. Pojęcie i istota płynności finansowej (trzy aspekty płynności finansowej, nadwyżka płynności i niedobór płynności, płynność a upadłość).
2. Pomiar płynności finansowej (analiza płynności w ujęciu statycznym i ujęciu dynamicznym, wskaźniki płynności, wydajności pieniężnej i struktury przepływów pieniężnych).
3. Kapitał obrotowy netto i strategie zarządzania kapitałem obrotowym netto – jak szacować i sterować zapotrzebowaniem na kapitał obrotowy netto?
4. Cykl konwersji środków pieniężnych (rotacja, należności, zobowiązań, zapasów).
5. Zarządzanie zapasami – jak ustalić optymalny poziom zapasów?
6. Zarządzanie należnościami (polityka kredytu kupieckiego, szacowanie kosztu kredytu handlowego).
III. Budżetowanie jako instrument krótkoterminowego planowania finansowego.
1. Kryteria wyodrębniania ośrodków odpowiedzialności jako postawy budżetowania.
2. Ocena i kontrola dokonań centrów kosztów, zysku i inwestycji.
3. Jak wygląda proces budżetowania w praktyce.
4. Metody budżetowania i rodzaje budżetów – zalety i wady różnych podejść.
5. Budżetowanie operacyjne zorientowane na zysk.
6. Budżetowanie finansowe – jak sporządzić elementy sprawozdania finansowego (bilans, rachunek zysków i strat, cash flow) pro forma i określić nadwyżki lub niedobory gotówkowe w przyszłości.
7. Konsolidacja budżetów cząstkowych w ramach budżetu głównego firmy.
IV. Długoterminowe planowanie finansowe w przedsiębiorstwie
1. Cel działalności przedsiębiorstwa z punktu widzenia właścicieli.
2. Planowanie finansowe a budżetowanie w kontekście wartości przedsiębiorstwa.
3. Metody szacowania przepływów pieniężnych:
a) Jak oszacować przepływy pieniężne dla właścicieli (equity cash flow).
b) Jak prognozować wolne przepływy pieniężne (free cash flow).
4. Szacowanie wartości końcowej (rezydualnej) i jej wpływ na finansową ocenę przedsiębiorstwa i realizowanych projektów.
5. Kalkulacja kosztu kapitału pochodzącego z różnych źródeł finansowania – obliczanie kosztu kapitału własnego (przekazanego przez udziałowców), obliczanie kosztu kapitału obcego (kredyty, emisja obligacji).
6. Wyliczanie średniego ważonego kosztu kapitału (WACC).
7. Projekcje finansowe przy wykorzystaniu wskaźników finansowych.
V. Ocena projektów inwestycyjnych w długim okresie
1. Generalne zasady podejmowania decyzji inwestycyjnych w przedsiębiorstwie (separowalność, koszty zapadłe itp.).
2. Procedury budżetowania kapitałów – jaka jest sekwencja działań wykonywanych przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych.
3. Zmiana wartości pieniądza w czasie – jak dyskontować przepływy pieniężne i doprowadzać je do porównywalności (wartość przyszła, wartość obecna, kapitalizacja, strumienie płatności).
4. Kryteria i metody oceny projektów inwestycyjnych.
a) Proste metody oceny projektów inwestycyjnych (księgowa stopa zwrotu ARR, prosty okres zwrotu PP),
b) Złożone metody oceny projektów inwestycyjnych (zdyskontowany okres zwrotu DPP, wartość bieżąca netto NPV, wewnętrzna stopa zwrotu IRR, indeks zyskowności PI).
5. Ryzyko w ocenie projektów inwestycyjnych (metody pośrednie i bezpośrednie).
VI. Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa
1. Nośniki wartości i sterowanie wartością przedsiębiorstwa w controllingu.
2. Podstawy zarządzania przez wartość (value-based management).
3. Projektowanie sieci wartości i dostosowywanie jej do struktury przedsiębiorstwa.
4. Podstawy wyceny przedsiębiorstwa (majątkowe, dochodowe).
5. Mierniki kreowania wartości (ekonomiczna wartość dodana, rynkowa wartość dodana).
Prowadzący
prof. nadzw. dr hab. Bartłomiej Nita – od wielu lat związany z Instytutem Rachunkowości na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Współpracownik firmy konsultingowej, autor wielu ekspertyz i opracowań gospodarczych oraz programów restrukturyzacji przedsiębiorstw i instytucji. Autor wycen spółek na potrzeby przekształceń własnościowych oraz Sądu Gospodarczego. Ukończył University of Limerick (Irlandia), Akademię Ekonomiczną we Wrocławiu (Wydział Zarządzania i Informatyki) oraz Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu.
Informacje organizacyjne
Koszt uczestnictwa jednej osoby: 1390 zł + 23% VAT
Prosimy o dokonanie płatności po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia, podając w tytule przelewu kod szkolenia.
Cena obejmuje: uczestnictwo w zajęciach, materiały szkoleniowe, zajęcia na komputerze (komputer zapewnia organizator), przerwy kawowe, lunch, certyfikat
Godziny zajęć: 10:00-16:00
Miejsce zajęć: centrum w/w miast
Informacje:
Norbert Saks, Joanna Domaszewska
tel. (022) 208 28 28/26, fax (022) 211 20 90
norbert.saks@akademiamddp.pl; joanna.domaszewska@akademiamddp.pl
Informacje podstawowe

- Organizator: ADN Akademia Sp. z o.o. Sp. k.
- Rodzaj szkolenia: Otwarte
Cena: 1390 zł Netto