Zamówienia publiczne w praktyce z uwzględnieniem najnowszych zmian. Elektronizacja, RODO (3 dni)
Wykład w oparciu o prezentację multimedialną, która uwzględnia m.in. opinie Urzędu Zamówień Publicznych, interpretacje z wyników kontroli Prezesa UZP, Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnych Izb Obrachunkowych, interpretacje z orzecznictwa Krajowej Izby Odwoławczej, sądów okręgowych i Głównej Komisji Orzekającej w Sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych. Podczas szkolenia wykładowca przeprowadzi warsztaty, w trakcie których uczestnicy podzieleni na grupy będą oceniać konkretne przypadki z praktyki udzielania zamówień publicznych. Przedmiotem szkolenia będzie również ocena prawna i propozycje rozwiązań problemów związanych z tematyką szkolenia poruszanych przez uczestników. Możliwość skorzystania z indywidualnych konsultacji.
Cel szkolenia
Celem szkolenia jest pogłębienie wiedzy z zakresu Prawa zamówień publicznych z uwzględnieniem najnowszych zmian i interpretacji, w tym przedstawienie najistotniejszych zagadnień z jakimi spotykają się zamawiający i wykonawcy w trakcie przygotowania i przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego i ich oceny w wynikach kontroli zamówień publicznych i orzecznictwie.
Uwaga! Szkolenie uwzględnia najnowsze orzecznictwo KIO oraz opinie UZP dotyczące elektronizacji zamówień poruszające istotne zagadnienia takie jak:
skutki złożenia skanu oferty,
prawidłowość e-podpisu,
nieprawidłowe działanie platformy elektronicznej,
wadium w postaci niepieniężnej.
Szkolenie obejmuje zasady działania narzędzi do komunikacji elektronicznej: miniPortalu – bezpłatnego narzędzia tymczasowego udostępnionego przez UZP oraz docelowych systemów (Platforma e-Zamówienia i Portal e-Usługi).
11 września 2019 r. Sejm uchwalił nową ustawę Prawo zamówień publicznych, która ma na celu m.in. zwiększenie konkurencyjności i efektywności zamówień publicznych. Ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2021 r. Szkolenie uwzględnia najważniejsze zmiany wprowadzane nową ustawą.
Grupa docelowa
Szkolenie dla zamawiających: kierowników jednostek, pracowników wydziałów zamówień publicznych i audytu oraz wszystkich zainteresowanych tematyką zamówień publicznych w szczególności wykonawców przedstawicieli firm startujących w przetargach.
Program
1. Elektronizacja zamówień publicznych:
regulacje zawarte w ustawie, które znajdą zastosowanie od 18.10.2018 r.,
rozporządzenie z 27 czerwca 2017 r. w sprawie użycia środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego oraz udostępniania i przechowywania dokumentów elektronicznych,
wymóg użycia środków komunikacji elektronicznej w zakresie JEDZ od 18.04.2018 r.,
informacje Ministerstwa Rozwoju i Ministerstwa Cyfryzacji na temat Platformy e-Zamówienia,
Platforma e-Zamówienia a Portal e-Usług w procesie udzielania zamówień publicznych.
zmiany w rozporządzeniach związane z elektronizacją obowiązujące od 18 października 2018 r.
miniPortal e-zamówień – zasady działania bezpłatnego narzędzia tymczasowego udostępnionego przez UZP.
2.Kontrowersje dotyczące opisu przedmiotu zamówienia:
opis wskazujący na konkretny produkt, w tym przykłady z branży informatycznej, medycznej, motoryzacyjnej,
opis poprzez wskazanie znaków towarowych, definiowanie równoważności ofert przez zamawiającego - jakie konsekwencje może mieć wadliwa definicja ofert równoważnych,
wymaganie zatrudnienia na umowę o pracę w zamówieniach na usługi i roboty budowlane,
podział zamówienia na części – uzasadnienie niedopuszczenia składania ofert częściowych.
3.Dzielenie zamówienia na odrębne zamówienia w opiniach UZP i wynikach kontroli:
plan postępowań o zamówienia publiczne,
praktyczne skutki wytycznych UZP dotyczących odróżniania części zamówienia od odrębnego zamówienia, wartość zamówienia finansowanego z różnych źródeł,
czy zastosowanie art. 6a może prowadzić do wyłączenia części zamówienia spod rządów ustawy,
problem z prawidłowym oszacowaniem wartości robót dotyczących jednego przedsięwzięcia budowlanego ale odrębnych obiektów budowlanych,
problem zamówienia nieplanowanego - czy jest odrębnym zamówieniem czy częścią większego zamówienia,
jak ustalić wartość zamówienia w przypadku unieważnienia postępowania dla niektórych części zamówienia,
czy kody CPV mają znaczenie dla ustalenia wartości zamówienia.
4. Problemy związane z formułowaniem kryteriów oceny ofert:
niedookreślony sposób oceny ofert,
dyskryminujące kryteria (faworyzujące konkretny produkt),
związanie kryterium z przedmiotem zamówienia.
5. Warunki podmiotowe:
proporcjonalność warunku do przedmiotu zamówienia,
warunek niejednoznaczny - czy można interpretować go przy pomocy opisu przedmiotu zamówienia,
warunek utrudniający uczciwą konkurencję, w tym warunek odnoszący się do źródła finansowania wcześniejszego zamówienia, warunek ograniczający możliwość wykazania doświadczenia u określonych zamawiających,
warunki stawiane konsorcjum,
wykluczenie wykonawcy i procedura samooczyszczenia.
6. Dokumenty wymagane od wykonawców:
żądanie dokumentów od wykonawcy, którego oferta została najwyżej oceniona, w tym problem aktualności dokumentów,
formułowanie katalogu dokumentów niezgodnie z treścią rozporządzenia,
żądanie od wykonawców dokumentów, które nie są niezbędne do prowadzenia postępowania, w szczególności w sytuacji braku sprecyzowania warunku udziału w postępowaniu,
nadmierne żądania w odniesieniu do konsorcjum.
7. Ogłoszenia w postępowaniu o udzielenie zamówienia:
braki w treści ogłoszenia,
niezgodność ogłoszeń,
zmiana ogłoszenia.
8. Przesłanki wyboru trybu negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki i zapytania o cenę:
negocjacje bez ogłoszenia ze względu na pilną potrzebę udzielenia zamówienia,
zamówienie z wolnej ręki udzielane monopoliście, w tym określenie obszaru monopolu wykonawcy, zamówienie z wolnej ręki na zmiany w dokumentacji projektowej, na nadzór autorski, środki dowodowe dla wykazania monopolu, pojęcie rozsądnego rozwiązania alternatywnego,
zamówienie z wolnej ręki udzielane ze względu na wyjątkową sytuację, w tym ze względu na możliwość utraty dotacji, unieważnienie postępowania jako nieprzewidywalna okoliczność, brak konieczności natychmiastowego wykonania zamówienia,
zamówienie z wolnej ręki ze względu na unieważnione postępowanie - problem istotnej zmiany warunków zamówienia,
zamówienia in-house w świetle opinii UZP i orzecznictwa,
przykłady zamówień dla których UZP negatywnie zaopiniował możliwość stosowania trybu zapytania o cenę.
9. Potencjał innego podmiotu w orzecznictwie:
w jakim zakresie wykonawca nie może się posłużyć potencjałem innych podmiotów,
czy zamawiający ma prawo żądać dokumentów od osób fizycznych współpracujących z wykonawcą?
zobowiązanie warunkowe innego podmiotu,
powołanie się kilku wykonawców na potencjał jednego podmiotu,
treść zobowiązania innego podmiotu,
procedura zmiany innego podmiotu w trakcie postępowania w świetle wyroków TSUE I KIO.
10. Uzupełnianie dokumentów:
katalog dokumentów podlegających uzupełnieniu,
uzupełnienie dokumentów a zmiana treści oferty, w tym problem dopuszczalności uzupełniania próbek produktów,
uzupełnienie JEDZ,
aktualność uzupełnionych dokumentów,
ile razy wzywa się wykonawcę do uzupełnienia dokumentów,
treść wezwania do uzupełnienia i termin na uzupełnienie dokumentów,
wymagana forma uzupełnianych dokumentów,
uzupełnienie dokumentów przez wykonawcę bez wezwania zamawiającego,
zatrzymanie wadium za nieuzupełnienie dokumentów.
11. Wnoszenie i zwrot wadium:
termin wnoszenia wadium w pieniądzu,
wadium wniesione przez podmiot trzeci,
typowe wady gwarancji bankowych i ubezpieczeniowych,
gwarancja składana przez konsorcjum – kontrowersje w najnowszym orzecznictwie.
12. Kontrowersje w orzecznictwie dotyczące terminu związania ofertą:
upływ terminu związania ofertą przed wyborem oferty,
odwołanie wniesione przez wykonawcę niezwiązanego ofertą,
czy termin związania ofertą oblicza się według reguł Kc?
13. Przykłady dotyczące odrzucenia oferty:
niezgodność z ustawą, w tym brak oświadczenia o obowiązku podatkowym w zakresie VAT,
niezgodność treści oferty z treścią siwz, w tym brak wyceny pozycji w kosztorysie ofertowym, oświadczenie o podwykonawcach,
rażąco niska cena,
wykonawca niezaproszony do składania ofert,
błąd w obliczeniu ceny - konsekwencje orzeczenia Sądu Najwyższego dotyczącego stawek VAT w orzecznictwie KIO,
brak zgody na poprawienie omyłki w ofercie, w tym jak interpretować milczenie wykonawcy zawiadomionego o poprawce.
14. Inne przykłady naruszenia przepisów:
zakres świadczenia wykonawcy - czy umowa może być zawarta na innych warunkach niż wynikające z siwz i oferty,
nie zastosowanie ustawy do zamówienia,
wyłączenie osoby wykonującej czynności w postępowaniu,
poprawianie omyłek w ofertach,
zabezpieczenie należytego wykonania umowy.
15. Odwołania do Prezesa KIO w tzw. procedurze krajowej:
problem dopuszczalności odwołania poniżej progów unijnych dla usług społecznych,
odwołanie na wybór najkorzystniejszej oferty dla zamówień poniżej progów unijnych.
16. Zmiany wprowadzane nową ustawą Prawo zamówień publicznych, w tym:
odformalizowanie procedur oraz rozszerzenie możliwości składania odwołań dla zamówień o wartości poniżej progów unijnych,
wykaz klauzul, których nie można zawrzeć w umowie, nowe klauzule waloryzacyjne,
utworzenie jednego sądu do rozpatrywania skarg na orzeczenia Krajowej Izby Odwoławczej.
Certyfikaty
Wydajemy certyfikaty uczestnikom szkolenia.
Prowadzący
Marcin Płużański, prawnik, ekspert z zakresu prawa zamówień publicznych, jeden z najlepiej ocenianych wykładowców. Prowadzi szkolenia z dziedziny zamówień publicznych regularnie od 2000 r. do chwili obecnej. Od 2011 r. przeprowadził szkolenia w wymiarze ponad 5300 godzin.
Wybrane szkolenia z zakresu zamówień publicznych prowadzone cyklicznie w ostatnich latach przez wykładowcę:
ABC zamówień publicznych – szkolenie dla początkujących (2 dni),
Zamówienia publiczne – szkolenie dla zaawansowanych (2 dni),
Zamówienia publiczne o wartości do 30 000 euro,
Zamówienia publiczne finansowane z funduszy unijnych,
Kontrola zamówień publicznych,
Kurs – specjalista ds. zamówień publicznych (3 dni),
Jak wygrywać przetargi - szkolenie dla wykonawców.
Wybrane instytucje i firmy, dla których przeprowadził szkolenia wewnętrzne to m.in.:
Ministerstwo Gospodarki, Ministerstwo Kultury, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwo Sprawiedliwości, Ministerstwo Transportu, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Urzędy Marszałkowskie Województw: Łódzkiego, Mazowieckiego, Śląskiego, Wielkopolskiego, Podlaskiego, Dolnośląskiego,
SHARP Electronics (Europe) GMBH, Johnson & Johnson Poland, Iveco Poland, Raiffeisen Bank Polska, Xerox Polska, TVP, Strabag, DB Schenker Rail Polska.
Autor licznych publikacji dotyczących tematyki zamówień publicznych:
Komentarz do ustawy Prawo zamówień publicznych wydany przez C.H. BECK (I wydanie - 2005, II wydanie - 2007, III wydanie - 2009),
współautor książki „Zamówienia publiczne Poradnik przedsiębiorcy", wydanej w 2001r. przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości i Wydawnictwo PUBLICUS,
Artykuły: „Rzeczpospolita", „Gazeta Prawna", „Rachunkowość Budżetowa", „Zamówienia Publiczne Doradca", „Monitor Prawniczy".
Harmonogram
1 dzień (przed szkoleniem)
17.00 - 19.00 zakwaterowanie
19.00 kolacja
1 dzień:
08.00 - 09.00 śniadanie
09.00 - 10.30 zajęcia
10.30 - 10.40 przerwa na kawę
10.40 - 13.00 zajęcia
13.00 - 14.00 obiad
14.00 - 15.30 zajęcia
19.00 kolacja integracyjna
2 dzień:
08.00 - 09.00 śniadanie
09.00 - 10.30 zajęcia
10.30 - 10.40 przerwa na kawę
10.40 - 13.00 zajęcia
13.00 - 14.00 obiad
14.00 - 15.30 zajęcia
19.00 kolacja
3 dzień:
08.00 - 09.00 śniadanie
09.00 - 10.30 zajęcia
10.30 - 10.40 przerwa na kawę
10.40 - 13.00 zajęcia
13.00 - 14.00 obiad
Informacje organizacyjne
1450 zł - cena standardowa (bez noclegu)
Uwaga!
2290 zł - cena standardowa, obejmująca noclegi i pełne wyżywienie
cena szkolenia obejmuje:
3 noclegi w pokoju 2-osobowym, pokój 1 osobowy za dopłatą 400 zł,
pełne wyżywienie (śniadania, obiady, kolacje ( w tym kolacja integracyjna w karczmie góralskiej), przerwy kawowe),
udział w szkoleniu,
komplet materiałów szkoleniowych (materiały autorskie + materiały w formie elektronicznej, notatnik, długopis firmowy),
zaświadczenie o ukończeniu szkolenia,
konsultacje poszkoleniowe (emailowe)
Powyższe ceny są cenami netto. Szkolenia finansowane przynajmniej w 70 %
ze środków publicznych są zwolnione z VAT, w pozostałych przypadkach do kwoty netto doliczamy VAT 23 %.
Każde szkolenie możemy przygotować w formie szkolenia wewnętrznego dedykowanego tylko państwa instytucji, gdzie termin, miejsce i program szkolenia jest dostosowany do państwa potrzeb.
Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany miejsca szkolenia.
Oferta specjalna:
Proponujemy RABAT 5% w przypadku zgłoszenia minimum 4 osób na szkolenie.
Uwaga! Promocje nie łączą się.
ATUTY HOTELU LOGOS ***
komfortowe pokoje
kameralna Strefa Wellness & Spa (sauna fińska, łaźnia parowa, jacuzzi, siłownia, studio cardio),
nowoczesne, klimatyzowane sale konferencyjne,
przytulna kawiarnia z tarasem widokowym na Giewont,
ciekawy wystrój wnętrz, nawiązujący do regionalnych wzorów,
piękne otoczenie, ciepła, rodzinna atmosfera oraz tradycyjna góralska gościnność,
gwarancja wypoczynku w ciszy i spokoju dzięki lokalizacji w pobliżu parku miejskiego, a zarazem w niewielkiej odległości od Krupówek,
bliskość Doliny Białego, Doliny Strążyskiej oraz Wielkiej Krokwi.
Informacje podstawowe

- Organizator: ACC Training & Consulting Group Płużańska Marzena Anna
- Rodzaj szkolenia: Otwarte
Cena: 1450 zł Netto
Dane kontaktowe
Osoba kontaktowa: Marzena Płużańska