MySzkolimy.pl

Znajdź szkolenie dla siebie!

Szkolenie wyjazdowe Zarządzanie finansami, controlling strategiczny, kreowanie wartości i mierniki KPI

Cel szkolenia

Po szkoleniu uczestnik powinien mieć wiedzę i umiejętności w zakresie:

• instrumentów zarządzania finansami,

• wykorzystania informacji z rachunkowości na potrzeby podejmowania decyzji,

• wyceny i sterowania wartością spółki,

• projektowania systemów pomiaru dokonań (KPI),

• budowania wielowymiarowych systemów pomiaru dokonań w nurcie BSC.

Metodyka szkolenia:

Interaktywny omówienie każdego zagadnienia (punktu w programie) dające niezbędną wiedzę do zadań i symulacji. Wspólne rozwiązywanie postawionych problemów z zakresu finansów, controllingu i rachunkowości. Liczne przykłady praktyczne, zadania, ćwiczenia, studia przypadków oraz symulacje decyzyjne.

Grupa docelowa

Pracownicy działów finansowo-księgowych oraz planowania i analiz, menedżerowie, dyrektorzy finansowi, główni księgowi, służby niefinansowe, pracownicy działów planowania i analiz oraz controllingu, oraz wszyscy zainteresowani problemami sfery zarządzania finansami.

Program

I. Analiza i sprawozdawczość finansowa w controllingu i zarządzaniu finansami


1. Analiza rentowności – jak zbadać zyskowność firmy w relacji do kapitału, sprzedaży, aktywów.


2. Analiza płynności – jak ocenić zdolność do regulowania zobowiązań w ujęciu statycznym i dynamicznym.


3. Analiza efektywności gospodarowania majątkiem w firmie – jak ocenić gospodarowanie należnościami, zapasami oraz zobowiązaniami krótkoterminowymi.


4. Analiza finansowania – jak zbadać strukturę i zastosowanie kapitałów zaangażowanych w działalność firmy.


II. Wykorzystanie informacji finansowych w zarządzaniu rentownością spółki


1. Ocena rachunku wyników – jaki jest wpływ stosowanego systemu rachunku kosztów na wynik finansowy i rentowność firmy, jak można sterować wynikiem finansowym?


2. Wieloblokowy i wielostopniowy rachunek kosztów zmiennych – jak sporządzić rachunek wyników wybranych części organizacyjnych przedsiębiorstwa oraz dla poszczególnych produktów?


3. Analizy rentowości – ile należy sprzedawać, aby wyjść na swoje; ile sprzedawać, aby osiągnąć zakładany poziom zysku?  


4. Badanie marginesów bezpieczeństwa – o ile można zmniejszyć sprzedaż, aby nie zbankrutować?


5. Wykorzystanie dźwigni operacyjnej i finansowej w controllingu – jak fluktuacje popytu wpływają na zysk i jak zmiany zysku oddziałują na rentowność kapitału własnego?


6. Wrażliwość rentowności – jak decyzje podejmowane w innych działach (np. marketing) wpływają na rentowność spółki.


III. Sterowanie płynnością finansową i kapitałem obrotowym


1. Pojęcie i istota płynności finansowej (aspekty płynności finansowej, nadwyżka płynności i niedobór płynności, płynność a upadłość).


2. Pomiar płynności finansowej (wskaźniki płynności, wydajności pieniężnej i struktury przepływów pieniężnych).


3. Kapitał obrotowy netto i strategie zarządzania kapitałem obrotowym netto – jak szacować i sterować zapotrzebowaniem na kapitał obrotowy netto?


4. Cykl konwersji środków pieniężnych (rotacja, należności, zobowiązań, zapasów).


IV. Budżetowanie kosztów i wydatków jako instrument krótkoterminowego planowania finansowego  


1. Kryteria wyodrębniania ośrodków odpowiedzialności jako postawy budżetowania w controllingu.


2. Ocena i kontrola dokonań centrów kosztów, zysku i inwestycji.


3. Proces budżetowania w praktyce.


4. Metody budżetowania i rodzaje budżetów – zalety i wady różnych podejść.


5. Budżetowanie operacyjne zorientowane na zysk.


6. Budżetowanie finansowe – jak sporządzić elementy sprawozdania finansowego (bilans, rachunek zysków i strat, cash flow) pro forma i określić nadwyżki lub niedobory gotówkowe w przyszłości.


7. Konsolidacja budżetów cząstkowych w ramach budżetu głównego firmy.


8. Kontrola finansowa wykonania budżetów.


V. Kreowanie wartości w strategicznym zarządzaniu finansami


1. Praktyczne uwarunkowania wyceny przedsiębiorstw:

a) cele działalności spółek ukierunkowane na wartości,

b) przesłanki wyceny,

c) funkcje wyceny,

d) reguły wyceny,

e) praktyczne dylematy wyceny,

f) klasyfikacja metod wyceny,

g) metody majątkowe stosowane w wycenie (metoda wartości aktywów netto, metoda wartości skorygowanej, metoda odtworzeniowa, metoda likwidacyjna).


2. Szacowanie kosztu kapitału na potrzeby wyceny:

a) kalkulacja kosztu kapitału pochodzącego z różnych źródeł finansowania,

b) obliczanie kosztu kapitału własnego (przekazanego przez udziałowców) – modele CAPM, Gordona,

c) obliczanie kosztu kapitału obcego (kredyty, emisja obligacji),

d) wyliczanie średniego ważonego kosztu kapitału WACC (weighted average cost of capital)

e) koszt kapitału a ryzyko,

f) współczynnik beta.


3. Podejście dochodowe do wyceny i zarządzania wartością:

a) metody szacowania przepływów pieniężnych – jak oszacować przepływy pieniężne dla właścicieli ECF (equity cash flow),

b) szacowanie wolnych przepływów pieniężnych FCF (free cash flow),

c) szacowanie przepływów pieniężnych dla wszystkich dawców kapitału CCF (Capital cash flow),

d) metoda wartości skorygowanej APV (adjusted present value),

e) określanie wartości przedsiębiorstwa na podstawie dyskontowania przepływów pieniężnych.


4. Metody mieszane i metody porównawcze:

a) metody mieszane – jak powiązać cechy podejścia majątkowego i dochodowego,  

b) metody transakcji porównywalnych,

c) metody mnożnikowe.


5. Istota i procedury zarządzania wartością przedsiębiorstwa:

a) zasady zarządzania wartością w nurcie VBM (value-based management),

b) nośniki wartości i sterowanie wartością przedsiębiorstwa,

c) projektowanie sieci wartości i dostosowywanie jej do struktury przedsiębiorstwa,  

d) strategii zarządzania wartością w praktyce,

e) związki zarządzania wartością z projektowaniem KPI (key performance indicators).


6. Ekonomiczna wartość dodana EVA (economic value added) w zarządzaniu wartością:

a) istota zysku rezydualnego i ekonomicznej wartości dodanej,

b) szacowanie i prognozowanie EVA,

c) kalkulacja kapitału zaangażowanego,

d) ocena projektów inwestycyjnych i całej spółki na podstawie ekonomicznej wartości dodanej,

e) relacja między efektywnością projektu a wartością z perspektywy EVA,

f) wykorzystanie EVA w zarządzaniu wartością, ocenie dokonań różnych obszarów.


7. Finansowe mierniki kreowania wartości – czyli jak monitorować wartość:

a) rynkowa wartość dodana MVA (market value added) i jej związek z EVA,

b) wartość dodana dla właścicieli SVA (shareholder value added),

c) stopa zwrotu oparta na przepływach pieniężnych CFROI (cash flow return on investment).


8. Opcje realne – wykorzystanie w podejmowaniu decyzji zorientowanych na wartość:

a) ocena projektów inwestycyjnych przy zastosowaniu opcji realnych:

• identyfikacja ukrytych możliwości inwestycyjnych,

• wycena praw inwestycyjnych i związanych z modyfikacją projektu,

• wycena elastyczności decyzyjnej menedżerów.


9. Ocena fuzji i przejęć:

a) istota procesów integracyjnych w praktyce,

b) klasyfikacja fuzji i przejęć (pionowe, poziome, konglomeratowe, koncentracyjne),

c) metody oceny fuzji i przejęć,

d) wycena efektów synergicznych.


VI. Projektowanie i wykorzystanie KPI


10. Koncepcja performance measurement w praktyce:

a) istota pomiaru dokonań (efektywności i wydajności) w zarządzaniu firmą,

b) krytyczne czynniki sukcesu (critical success factors),

c) kluczowe mierniki dokonań KPI (key performance indicators).


11. Kocepcja pomiaru wielowymiarowego w nurcie BSC:

a) systemy pomiaru wyników,

b) założenia zrównoważonej karty wyników (balanced scorecard),

c) perspektywy BSC,

d) wady i zalety i problemy praktyczne BSC.


12. Projektowanie systemu BSC:

a) metodyka projektowania systemu zintegrowanych KPI,

b) założenia organizacji zorientowanej na strategię (strategy-focused organization),

c) planowanie w kontekście projektowania KPI,

d) mapowanie strategiczne.


13. Wdrażanie systemu obmiaru KPI opartego na BSC:

a) komunikowanie wyników,

b) kaskadowanie pomiaru na niższe szczeble w strukturze organizacyjnej,

c) wykorzystanie KPI w celu poprawy efektywności.


14. Projektowanie przykładowych KPI:

a) metodyka projektowania KPI,

b) identyfikacja czynników sukcesu,

c) atrybuty KPI,

d) uwarunkowania sytuacyjne przy projektowaniu KPI,

e) budowa i rodzaje mierników typu KPI.


15. Studium przypadku:

a) projektowanie i wdrażanie systemu pomiaru dokonań z wykorzystaniem BSC dla wybranej firmy.

Prowadzący

prof. nadzw. dr hab. Bartłomiej Nita – od wielu lat związany z Instytutem Rachunkowości na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Współpracownik firmy konsultingowej, autor wielu ekspertyz i opracowań gospodarczych oraz programów restrukturyzacji przedsiębiorstw i instytucji. Autor wycen spółek na potrzeby przekształceń własnościowych oraz Sądu Gospodarczego. Ukończył University of Limerick (Irlandia), Akademię Ekonomiczną we Wrocławiu (Wydział Zarządzania i Informatyki) oraz Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu.

Informacje organizacyjne

Koszt uczestnictwa jednej osoby: 3090 zł + 23% VAT

Uwaga:

Rezygnacja z uczestnictwa w szkoleniu wyjazdowym po uprzednim, pisemnym zgłoszeniu, wiąże się z poniesieniem 50% kosztu całego szkolenia. W przypadku rezygnacji w terminie krótszym niż 28 dni osoba zgłoszona ponosi 100% kosztów.


Cena obejmuje:

• uczestnictwo w 3 dniach zajęć

• autorskie materiały szkoleniowe

• pełne wyżywienie: od kolacji w dniu 28.11.2017 do obiadu w dniu 1.12.2017

• przerwy kawowe w trakcie każdego dnia zajęć

• zakwaterowanie w pokojach 2-osobowych: od godz. 16.00/28.11.2017 do godz. 11.00 w dniu 1.12.2017 (3 noclegi)

• zakwaterowanie w pokoju 1-osobowym wiąże się z dopłatą 500 zł + 23% VAT (za cały pobyt)

• atrakcje poszkoleniowe:

  · możliwość korzystania z Centrum Termalnego na terenie hotelu

  · nielimitowany dostęp do Term Bania podczas całego pobytu

  · śnieżna wyprawa (kulig)

  · biesiada przy regionalnej muzyce góralskiej (ognisko)

• certyfikat ukończenia szkolenia

• ubezpieczenie NNW na okres trwania pobytu


Zajęcia odbędą się w godzinach: 9:00-15:00


Miejsce zajęć:

Hotel Bania **** Thermal & Ski

ul. Środkowa 181

Białka Tatrzańska 34-405

Informacje:     
Norbert Saks, Joanna Domaszewska
tel. (022) 208 28 33, fax (022) 211 20 90
norbert.saks@akademiamddp.pl; joanna.domaszewska@akademiamddp.pl

Informacje podstawowe

Cena: 3090 zł Netto

Skontaktuj się z Organizatorem

Dane kontaktowe