MySzkolimy.pl

Znajdź szkolenie dla siebie!

Rachunkowość instrumentów finansowych wg MSSF 9

Rachunkowość instrumentów finansowych wg MSSF 9 „Instrumenty finansowe” dla sektora finansowego

Cel szkolenia

Dzień 1 – Szkolenie ukierunkowane jest na przedstawienie nowych zasad wynikających z MSSF 9 „Instrumenty finansowe”. W ramach Modułu I omówione zostaną podstawowe wytyczne tej regulacji, różnice z obowiązującymi obecnie wymaganiami MSR 39, wpływ nowych rozwiązań na sprawozdania finansowe (bilans, rachunek zysków i strat i sprawozdanie z całkowitego dochodu) oraz przepisy przejściowe.

Dzień 2 – Szkolenie ukierunkowane jest na przedstawienie nowych zasad ustalania odpisów aktualizujących („rezerw”) z tytułu utraty wartości dla aktywów dłużnych i zbliżonych pozycji. W ramach Modułu II omówione zostaną wymagania MSSF 9 „Instrumenty finansowe” w zakresie ustalania odpisów z tytułu utraty wartości, obszary wymagające oceny i założeń kierownictwa jednostki i uregulowań w polityce rachunkowości oraz przepisy przejściowe dotyczące tych rozwiązań. W trakcie szkolenia poruszony zostanie również aspekt wpływu nowych regulacji na wymagania kapitałowe.

Szkolenie skierowane jest do osób, które znają podstawowe zasady rachunkowości instrumentów finansowych wynikające z MSR 39.

Grupa docelowa

Członkowie zarządu, dyr. finansowi, główni księgowi, kierownicy i specjaliści działów finansowo-księgowych, jak i pozostała kadra menedżerska reprezentująca sektor finansowy.

Program

DZIEŃ I


Moduł I – nowe zasady i ich implikacje praktyczne


1. Zakres stosowania MSSF 9 – zmiany w zakresie stosowania nowej regulacji.


2. Nowe zasady klasyfikacji aktywów finansowych i ich wpływ na wycenę i ujmowanie przeszacowań:

  • modele biznesowe,

  • reklasyfikacje,

  • ujęcie przeszacowań,

  • zmiana modelu biznesowego,

  • przepisy przejściowe na moment pierwszego zastosowania MSSF 9.


3. Dobrowolna klasyfikacja aktywów i zobowiązań do wyceny w wartości godziwej przez wynik finansowy.


4. Zasady ujmowania innych całkowitych dochodów (ang. other comprehensive income) i reklasyfikacji przeszacowań (ang. recycling) z kapitału „z aktualizacji wyceny” do wyniku finansowego (instrumenty dłużne, instrumentów kapitałowych itp.).


5. Wyodrębnianie instrumentów pochodnych wbudowanych w aktywa finansowe oraz inne kontrakty.


6. Ujmowanie zmian wartości godziwej zobowiązań finansowych desygnowanych do wyceny w wartości godziwej i wyodrębnianie części związanej z ryzykiem kredytowym jednostki.


7. Zasady ustalania odpisów aktualizujących dla instrumentów dłużnych – podstawowe definicje, pomiar znaczącego pogorszenia ryzyka kredytowego, model oczekiwanych strat i model strat 12M, zmiany założeń itp.


8. Zmiany w zakresie rachunkowości zabezpieczeń – powiązanie rachunkowości zabezpieczeń z zasadami zarządzania ryzykiem.


9. Przepisy przejściowe i ich znaczenie dla pierwszego sprawozdania finansowego uwzględniającego MSSF 9 oraz wyników przyszłych okresów, w tym wymagania dotyczące danych porównawczych.


DZIEŃ II


Moduł II – utrata wartości aktywów dłużnych i jej praktyczne aspekty


1. Zakres stosowania MSSF 9 w zakresie utraty wartości – rodzaje aktywów dłużnych podlegających testom na utratę wartości i ich identyfikacja.


2. Podstawowe elementy definicyjne związane z ustalaniem odpisów m.in.:

  • niewypłacalność (default),

  • niskie ryzyko kredytowe (low credit risk),

  • znacząca zmiana ryzyka kredytowego,

  • oczekiwana strata,

  • odpis dla 12M, odpis dla life-time, LGD,

  • opóźnienia płatności itp.


3. Model strat oczekiwanych – funkcjonowanie i zasady ujmowania przeszacowań (identyfikacja znaczących zmian ryzyka kredytowego, odpisy dla 12M i life-time) oraz wpływ na przyszłe wyniki finansowe i kapitały.


4. Możliwe uproszczenia w zakresie stosowania modelu strat oczekiwanych („odgórne” przyjęcie lifetime).


5. Zasady naliczania przychodów odsetkowych (IRR) po uwzględnieniu odpisu aktualizującego (rezerwy) oraz wystąpienia dowodów utraty wartości.


6. Przepisy przejściowe związane z ustalaniem odpisów aktualizujących i wpływ na wymogi kapitałowe.


7. Zasady ustalania odpisów aktualizujących, w tym wartości oczekiwanej (wartości ważonej prawdopodobieństwem), dyskontowania, ocena indywidualna i ocena na poziomie grupy.

Informacje organizacyjne

Koszt uczestnictwa jednej osoby: 1290 zł + 23% VAT


Prosimy o dokonanie płatności po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia, podając w tytule przelewu kod szkolenia.


Cena obejmuje: uczestnictwo w zajęciach, materiały szkoleniowe, przerwy kawowe, lunch, certyfikat


Godziny zajęć: 10:00 – 16:00


Miejsce zajęć: centrum w/w miast

Informacje podstawowe

Cena: 1290 zł Netto

Skontaktuj się z Organizatorem

Dane kontaktowe