Program Wczesnoszkolnej Edukacji Montessori (klasy 1-3) w Warszawie w trybie dwusemestralnym
Kurs prowadzą doświadczeni instruktorzy z wieloletnią praktyką w międzynarodowych instytucjach montessoriańskich. Kadra Polskiego Instytutu Montessori jest szkolona zarówno w Polsce, jak i w Stanach Zjednoczonych.
Kurs obejmuje ponad 252 godziny zajęć programu szkolnego oraz, dla osób nieposiadających Dyplomu Wczesnej Edukacji Montessori (2,5-6 lat), ok. 65 godzin dodatkowych zajęć z edukacji językowej i matematycznej.
W ramach kursu uczestnik samodzielnie tworzy pomoce edukacyjne, które potem może wykorzystać w pracy z dziećmi. Przygotowanie materiałów będzie przebiegało pod okiem doświadczonego nauczyciela, który zweryfikuje ich kompletność i poprawność. W efekcie po ukończeniu kursu uczestnik będzie w posiadaniu pełnego zestawu materiałów przydatnego do otwarcia klasy.
Uczestnik otrzymuje dostęp do internetowej strefy kursanta, w której znajdzie wszystkie materiały i bieżące ogłoszenia. Dzięki niej ma stały dostęp do elektronicznej wersji skryptów i tekstów źródłowych.
Cel szkolenia
- Dostarczenie uczestnikom kursu wiedzy teoretycznej i praktycznej;
Przygotowanie nauczycieli Montessori według najwyższych światowych standardów; - Zrozumienie pedagogiki Montessori jako odpowiedzi na potrzeby dziecka w wieku szkolnym;
- Dostarczenie uczestnikom kursu wiedzy na temat otwierania nowych klas montessoriańskich, pracy z rodzicami i pracy z zespołem nauczycielskim.
Grupa docelowa
- Nauczyciele szkolni, którzy chcą podnieść swoje kompetencje;
Absolwenci studiów pedagogicznych i poszukujący pracy w nowych placówkach montessoriańskich; - Nauczyciele pracujący w zawodzie i czujący, że nie trafiasz w potrzeby każdego dziecka w swojej klasie;
- Samodzielni edukatorzy dzieci, czujący, że wiedza książkowa im nie wystarcza.
Program
Szkolenie obejmuje następujące zagadnienia i przedmioty:
Filozofia: Tematyka obejmuje historyczny zarys metody i ruchu Montessori oraz filozofię absorbującego umysłu, okresy szczególnej wrażliwości, logiczny umysł matematyczny, a także duchowy i moralny rozwój dziecka. Kurs bada ponadto, w jaki sposób tematy te odnoszą się do dzieci, materiałów dydaktycznych, roli nauczyciela i przygotowanego otoczenia grupy.
Matematyka: Zajęcia z matematyki zaczynają się od przedstawienia filozofii „matematycznego umysłu”. Tematy zajęć obejmują liczby i ich zapis, liczenie linearne, działania matematyczne, zapamiętywanie praw matematycznych. Uczestnicy nauczą się prezentować materiały matematyczne i obserwować rozwój dzieci pozwalający na przyswojenie abstrakcyjnych pojęć matematycznych.
Geografia: Poczynając od Układu Słonecznego, poprzez historię i budowę Ziemi, poznawanie kontynentów i różnych państw, kończąc na mapach i klimacie, uczestnik dowie się, jak wzbudzić w dziecku ciekawość świata i jego historii, a także wpoić szacunek dla różnych kultur.
Język polski: Tematyka zajęć z tego przedmiotu obejmuje: wzbogacanie słownictwa (w formie gier, kart), wprowadzenie do części zdania oraz układanie zdań. Kursanci dowiedzą się, w jaki sposób przekazać dzieciom wiedzę na temat języka w sposób odpowiedni oraz jak prawidłowo używać materiałów językowych.
Zoologia: Tematy obejmują pięć królestw w świecie przyrody i ich wzajemne relacje. Następnie uczestnik podstawowe podziały w królestwie zwierząt i cechy poszczególnych grup. Celem zajęć jest także towarzyszenie dzieciom w rozwijaniu postawy pełnej szacunku wobec zwierząt.
Botanika: Zajęcia z tego przedmiotu wprowadzają kursanta w świat roślin. Uczestnik zapozna się ze sposobami nauki dzieci opieki and roślinami zarówno w klasie jak i ogrodzie. Zaprezentowana zostanie wiedza na temat budowy, cyklu życia poszczególnych części roślin i ich funkcji.
Geometria: Lekcje zaplanowane są w taki sposób, by umożliwić dziecku uporządkowanie i przetworzenie licznych wrażeń, które odbiera, nabywanie kolejnych poprzez doświadczenia oraz stymulowanie i rozwijanie umiejętności obserwacyjnych dziecka, poprzedzających umiejętność rozumienia i wydawania sądów.
Obserwacja: Kurs wprowadza uczestnika do pełnej namysłu praktyki obserwacji i prowadzenia jej zapisów. Bycie otwartym na obserwacje i to, czego uczą, to dwa podstawowe aspekty metody Montessori.
Historia: Historia rozumiana jako upływ czasu, sposoby jego mierzenia, cykle, ale także jako dzieje rozwoju życia na ziemi, pojawienia się człowieka i tworzenia cywilizacji będzie tematem tych zajęć. Uczestnicy przeanalizują także, jak przez wieki zaspokajano podstawowe potrzeby ludzkie, duchowe i materialne.
Kierowanie klasą: w tym prowadzenie grupy, edukacja rodziców oraz administrowanie. Kurs przybliża nauczycielom projektowanie przygotowywanego otoczenia grupy, rozkład dnia, pracę z nową grupą, strategie lekcyjne, ewaluację, pozytywną dyscyplinę, efektywną komunikację i rozwiązywanie problemów. Kurs omawia także zaangażowanie/edukację rodziców oraz administrowanie (wymagania licencyjne, struktury prawne, budżet, akredytację).
Prowadzący
Joanna Maghen
Doświadczona instruktorka z wieloletnią praktyką w międzynarodowych instytucjach montessoriańskich. Joanna od wielu lat zaangażowana jest w edukację montessoriańską w Ameryce Północnej, a od roku 2006 aktywnie działa w warszawskiej społeczności montessoriańskiej. Jest rodzicem i nauczycielem montessoriańskim, a także trenerem kursów wczesnej edukacji Montessori oraz kursów szkolnych Montessori. Posiada dyplom nauczyciela Montessori (dzieci od 3 do 6 lat) wydany przez Montessori-Partnership UK oraz dyplom nauczyciela Montessori (dzieci od 6 do 9 lat) wydany przez Canadian Montessori Teacher Education Institute Elementary. Założycielka i dyrektor Polskiego Instytutu Montessori.
Paulina Migdał
Mama trójki dzieci uczących się poza szkołą, nauczyciel Montessori, wykładowca w Polskim Instytucie Montessori. Absolwentka podyplomowego kursu przedszkolnej pedagogiki Montessori (dzieci od 3 do 6 lat) oraz kursu szkolnej pedagogiki Montessori (dzieci od 6 do 9 lat). Absolwentka wydziału pedagogicznego Akademii Pedagogiki Specjalnej. Realizatorka ogólnopolskiego programu Szkoły dla Rodziców i Wychowawców. Na co dzień pracuje z dziećmi w Domowym Ośrodku Montessori.
Anna Soból
Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na wydziale pedagogicznym; nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej z wieloletnim doświadczeniem w pracy z dziećmi; terapeuta pedagogiczny; starszy nauczyciel wychowawca w grupie wczesnoszkolnej w Międzynarodowym Centrum Edukacji Montessori w Warszawie; trener na kursach dla nauczycieli grup wczesnoszkolnych w Polskim Instytucie Montessori; trener umiejętności wychowawczych - metody Thomasa Gordona (w procesie certyfikacji); współautorka zeszytów ćwiczeń do gramatyki i ortografii dla klas I-III; trener kursów efektywnej nauki, szybkiego czytania i zapamiętywania.
Harmonogram
Zjazd 1: 2-18 lipca 2018
Zjazd 2: 6-7 sierpnia 2018
Zjazd 3: 20-21 sierpnia 2018
Zjazd 4: 16-17 marca 2019
Zjazd 5: 18-31 lipca, 1-3 sierpnia 2019
Informacje podstawowe

- Organizator: Polski Instytut Montessori
- Rodzaj szkolenia: Otwarte
Cena: 7600 zł Netto
Dane kontaktowe
Osoba kontaktowa: Aldona Florczak