MySzkolimy.pl

Znajdź szkolenie dla siebie!

IV KONGRES BRANŻOWY Problemy podatkowe VAT, CIT, PIT w 2017 2018 w branży TSL (Transport-Spedycja-Logistyka)

Cel szkolenia

Celem Kongresu jest omówienie planowanych zmian podatkowych mających wpływ na funkcjonowanie branży TSL (Transport-Spedycja-Logistyka) w Polsce od 2018 r. oraz omówienie skutków nowelizacji ustaw podatkowych, które weszły w życie w roku 2017 (zmiany dot. organów podatkowych, Ordynacja podatkowa, źródła przychodów, ceny transferowe). Podczas Kongresu prelegenci, mający bogate doświadczenie praktyczne i wiedzę teoretyczną związaną z bieżącym doradztwem na rzecz spółek transportowych, zwrócą szczególną uwagę na aktualne orzecznictwo sądów administracyjnych, w tym TSUE oraz bieżącą linię interpretacyjną organów podatkowych w kwestiach kluczowych dla funkcjonowania branży TSL. Na Kongresie zostaną omówione również dostępne mechanizmy optymalizacji podatkowej bieżącej działalności w podatkach dochodowych oraz podatku VAT, a także praktyczne porady w zakresie kontroli podatkowej i skarbowej, z uwzględnieniem stworzenia nowych struktur funkcjonowania organów podatkowych od 2017 r. Niewątpliwym atutem Kongresu jest dedykowany dla TSL charakter oraz możliwość nawiązania relacji biznesowych z innymi osobami z przedmiotowych sektorów.

Grupa docelowa

Kongres dedykowany jest zarówno osobom zarządzającym podmiotami z sektora TSL, tj. członkowie zarządów, dyrektorzy finansowi oraz główni księgowi, jak i osobom operacyjnie zajmującymi się w spółkach podatkami, księgowością i prawem. Ponadto Kongres adresowany jest do wszelkich osób interesujących się opodatkowaniem podmiotów z branży transportu, spedycji i logistyki, jak i do wszystkich adeptów prawa podatkowego, gospodarczego oraz finansów.

Program

DZIEŃ I


8.45-9.00 powitalna kawa

9.00-11.00 VAT 2017/2018 w branży TSL (prowadzący: Dawid Milczarek)


1. Zmiany w podatku VAT w 2017 r. oraz planowane zmiany w 2018 r. i ich wpływ na branżę TSL:

• znowelizowane zasady odliczania VAT z tytułu importu usług, WNT oraz krajowego odwrotnego obciążenia,

• dodatkowe zobowiązanie podatkowe,

• nowe zasady zwrotu VAT,

• wykreślanie z rejestru czynnego podatnika VAT,

• nowelizacja przepisów w przedmiocie odwrotnego obciążenia,

• podzielona płatność (ang. split payment) a rozliczanie VAT w branży TSL.


2. Zasady powstawania obowiązku podatkowego w przypadku branży TSL w świetle aktualnej praktyki organów podatkowych oraz orzeczeń sądowych:

• prawidłowe określenie momentu wykonania usługi transportowej,

• wykonanie usługi spedycyjnej,

• moment realizacji usług logistycznych,

• zasady rozliczania zaliczek, przedpłat oraz zadatków,

• opodatkowanie najmu oraz dzierżawy,

• usługi ciągłe a moment powstania obowiązku podatkowego,

• obowiązek podatkowy w przypadku importu usług,

• rozliczanie usług świadczonych na rzecz zagranicznych klientów.


3. Opodatkowanie VAT usług świadczonych w obrocie międzynarodowym w branży TSL:

• określenie miejsca świadczenia usług transportowych oraz spedycyjnych,

• ustalenie miejsca opodatkowania usług magazynowania,

• opodatkowanie usług świadczonych poza terytorium UE,

• usługi świadczone na terenie Polski na rzecz podmiotów spoza UE,

• miejsce opodatkowania transportu osób,

• powstanie obowiązku podatkowego w przypadku świadczenia usług branży TSL w przypadku obrotu zagranicznego,

• korekta ceny a zasady powstawania obowiązku podatkowego,

• opodatkowanie importu usług w branży TSL,

• refakturowanie usług w obrocie zagranicznym,

• konieczność opodatkowania na terenie Polski niektórych usług świadczonych w obrocie zagranicznym.


11.00-11.15 przerwa kawowa

11.15-13.00 c.d. VAT 2017/2018 w branży TSL (prowadzący: Radosław Żuk)


1.Stosowanie stawki 0% w przypadku usług transportowych oraz spedycyjnych:

• pojęcie „transportu międzynarodowego” w przypadku transportu towarów,

• transport międzynarodowy w przypadku transportu osób,

• stawka VAT w przypadku świadczenia usług związanych z eksportem towarów,

• usługi świadczone na terenie kraju a możliwość zastosowania stawki 0%,

• dokumentowanie usług transportu towarów oraz spedycji w przypadku wywozu towarów poza Unię Europejską,

• dokumenty niezbędne do zastosowania stawki 0% w przypadku spedycji oraz transportu towarów związanych z importem towarów,

• transport oraz spedycja lotnicza a stawka 0%,

• transport oraz spedycja morska a stawka 0%.


2. Zasady wystawiania faktur VAT oraz ich korygowania przez podmioty z branży TSL:

• terminy wystawiania faktur VAT w przypadku usług TSL,

• zasady wystawiania refaktur,

• stawka VAT w przypadku refakturowania usług,

• zasady wystawiania faktur korygujących,

• wystawienie not korygujących,

• reguły wystawiania na rzecz klientów duplikatów faktur.


3. Odliczanie VAT w branży TSL:

• terminy odliczania VAT,

• błędy w treści faktur uniemożliwiające odliczenie VAT,

• możliwości odliczenia VAT z faktur wystawionych przez podmioty niezarejestrowane jako czynni podatnicy VAT,

• odliczanie VAT od pojazdów samochodowych.


13.00-14.00 lunch

14.00-16.00 Rewolucyjne zmiany w funkcjonowaniu organów podatkowych (KAS) oraz nowelizacja Ordynacji podatkowej (prowadzący: Marcin Borkowski)


1. Rewolucyjne zmiany od 1 marca 2017 roku w funkcjonowaniu organów podatkowych – Krajowa Administracja Skarbowa:

• podział zadań pomiędzy nowymi organami podatkowymi oraz różnice w stosunku do dotychczasowej struktury,

• szczególna rola nowego organu podatkowego w postaci naczelnika urzędu celno-skarbowego jako wyspecjalizowanego w podatkach organu kontroli,

• uprawnienia i obowiązki funkcjonariuszy oraz podatników w trakcie prowadzenia kontroli celno-skarbowej w branży TSL,

• zakres danych, które mogą pozyskiwać i wykorzystywać organy KAS w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, także bez wiedzy i zgody osoby, której dane dotyczą,

• porównanie procedur, trybów i metod działania dotychczas funkcjonujących organów podatkowych z organami KAS.


2. Planowana nowelizacja Ordynacji podatkowej:

• rola Centralnego Rejestru Danych Podatkowych administrowanego przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej,

• system teleinformatyczny izby rozliczeniowej STIR i związane z tym obostrzenia dla przedsiębiorców,

• obowiązek przekazywania dobowych wyciągów z rachunków bankowych,

• wyłączenia w zakresie stosowania przepisów o tajemnicy skarbowej, zawodowej i bankowej,

• plany wprowadzenia nowych instytucji, takich jak: mediacja, kontrola na zamówienie, rezygnacja z odwołania od decyzji, postępowanie uproszczone, zmiany w terminach przedawnienia zobowiązań podatkowych.


DZIEŃ II


8.45-9.00 powitalna kawa

9.00-11.00 Ceny transferowe oraz CIT 2017/2018 w branży TSL (prowadzący: Marcin Zarzycki)


1. Ceny transferowe z uwzględnieniem zmian od stycznia 2017:  

• transakcje z podmiotami powiązanymi – podstawowe pojęcia, zasady tworzenia dokumentacji cen transferowych. Ryzyka podatkowe i karno – skarbowe związane z brakiem dokumentacji,

• rewolucyjne zmiany w zakresie cen transferowych od 2017 r.


2. Zmiany w CIT od sierpnia 2017 r.:

• wprowadzenie jednorazowej amortyzacji nakładów na środki trwałe w kwocie do 100.000 PLN,

• likwidacja podatku u źródła od biletów lotniczych.


3. Wybrane zmiany od stycznia 2018 r.:

• wprowadzenie w CIT nowego źródła przychodów – zyski kapitałowe. Wyodrębnienie dochodów z tego źródła od dochodów z innych źródeł,

• wprowadzenie limitu w zakresie kosztów uzyskania przychodów w odniesieniu do nabywanych usług niematerialnych oraz w odniesieniu do opłat za korzystanie z wartości niematerialnych i prawnych.


11.00-11.15 przerwa kawowa

11.15-13.00 c.d. CIT 2017/2018 w branży TSL (prowadzący: Grzegorz Niebudek)


1. Planowane zmiany w CIT na 2018 r.:

• zmiany w zakresie ulgi badawczo – rozwojowej,

• zmiany w zakresie zagranicznych spółek kontrolowanych (CFC),

• zmiany w zakresie podatkowych grup kapitałowych,

• wprowadzenie „minimalnego podatku” dla podatników posiadających nieruchomości komercyjne o znacznej wartości,

• nowa kategoria przychodowa – przychody z tytułu nieodpłatnego przekazania rzeczy i praw,

• doprecyzowanie przepisów w zakresie kosztów pośrednich – ujęcie podatkowe uzależnione od ujęcia rachunkowego,

• zmiany w zakresie możliwości zaliczania odsetek do kosztów podatkowych – usunięcie cienkiej kapitalizacji i wprowadzenie nowych zasad ograniczania możliwości zaliczania odsetek do kosztów,

• podwyższenie kwoty umożliwiającej jednorazową amortyzację do 5.000 PLN oraz  ograniczenie w możliwości zaliczania do kosztów podatkowych odpisów amortyzacyjnych / opłat licencyjnych w odniesieniu do wartości niematerialnych i prawnych,

• inne zmiany (ograniczenie tzw. zwolnienia dla dywidend, brak możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych tzw. nagród z zysku, doprecyzowanie przepisów w zakresie przychodów i kosztów uzyskania przychodów ze zbycia wierzytelności i strat z tego tytułu, zmiana zasad ustalania przychodów i kosztów przy podziale przez wydzielenie).


2. Wybrane planowane zmiany w PIT na 2018 r.


13.00-14.00 lunch

14.00-16.00 Przychody i koszty w branży TSL (prowadzący: Samir Kayyali)


1. Zasady rozpoznawania przychodów w branży TSL:

• usługi transportowe, spedycyjne i logistyczne – wykonanie usługi oraz częściowe wykonanie usługi,

• usługi magazynowania – rozliczenie przychodów,

• zaliczki, przedpłaty a przychody podatkowe,

• usługi transportu, spedycji i logistyki jako usługi rozliczane w okresach rozliczeniowych,

• usługi transportowe jako element innych usług – moment powstania przychodu,

• przychody rozpoznawane na zasadzie kasowej,

• przychody z tytułu świadczeń nieodpłatnych oraz częściowo nieodpłatnych,

• refakturowanie a moment powstania przychodu.


2. Koszty bezpośrednio związane z przychodami oraz koszty pośrednio związane z przychodami w branży TSL:

• rozliczanie kosztów w czasie (koszty ponoszone na przełomie lat podatkowych),

• refakturowanie a moment rozpoznania kosztu,

• dokumentowanie poniesionych wydatków w tym usług niematerialnych,

• korygowanie kosztów.


3. Szczególne rodzaje kosztów uzyskania przychodów na przykładzie branży TSL:

• licencje na wykonywanie usług transportowych, opłaty drogowe, opłaty administracyjne,

• koszty podwykonawców usług transportowych,

• szczególne przypadki kwalifikacji wydatków do kosztów bezpośrednich,

• kary umowne, odszkodowania, jako koszty uzyskania przychodów,

• wierzytelności, jako koszty uzyskania przychodów.

Prowadzący

Prelegenci kongresu

Radosław Żuk – doradca podatkowy, prawnik, Prezes Zarządu w Spółce Doradztwa Podatkowego ADN, redaktor portalu prawno-księgowego TaxFin.pl. Wcześniej kierownik Zespołu Podatku VAT w spółce podatkowej. Doświadczenie zdobywał jako pracownik organów podatkowych oraz jednej z czołowych kancelarii prawnych. Autor lub współautor książek i artykułów z zakresu prawa podatkowego publikowanych na łamach Rzeczpospolitej, Gazety Prawnej. Specjalizuje się w zagadnieniach VAT, CIT i PIT, podatku od nieruchomości, PCC oraz procedury podatkowej. Doświadczony wykładowca na rzecz firm z branży TSL  m.in.: Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA, HZ Transport Poland Sp. z o.o., ORLEN KolTrans Sp. z o.o.


Marcin Borkowski – Senior Associate w Spółce Doradztwa Podatkowego ADN, prawnik, ekspert podatkowy, specjalista w zakresie postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego. Doświadczenie zdobywał pracując w organach podatkowych. Obejmował stanowisko zastępcy Naczelnika Urzędu Skarbowego oraz pełnił rolę trenera podatkowego w utworzonym przy MF – Centrum Edukacji Zawodowej. Przeszkolił kilkuset pracowników różnych organów podatkowych m.in. Krajową Informację Podatkową, MF, izby skarbowe, urzędy kontroli skarbowej, urzędy skarbowe. Posiada doświadczenie w optymalizacji prawno-podatkowej. Wykładowca wyższych uczelni oraz komercyjnych szkoleń otwartych i zamkniętych.


Dawid Milczarek – prawnik, ekspert podatkowy, wspólnik w Kancelarii LTCA „Adwokaci i Doradcy Podatkowi”. Wcześniej Manager w spółce doradztwa podatkowego Martini i Wspólnicy. Doktorant WPiA Uniwersytetu Łódzkiego. Specjalizuje się w  VAT oraz postępowań sądowo-administracyjnych.  W latach 2004-2007 pracował w Izbie Skarbowej, a w latach 2007-2010 w Izbie Finansowej NSA, gdzie zajmował się przygotowywaniem projektów orzeczeń kasacyjnych, uchwał oraz pytań prejudycjalnych do TSUE w zakresie VAT. Autor licznych komentarzy i artykułów. Doświadczony wykładowca prawa podatkowego oraz procedury sądowo-administracyjnej. Prowadził wiele edycji zajęć dla TSL.


Marcin Zarzycki – doradca podatkowy, prawnik, wspólnik w Kancelarii LTCA „Adwokaci i Doradcy Podatkowi”. W latach 2009–2013 Dyrektor Departamentu Podatkowego w Kancelarii Adwokackiej w Warszawie. W latach 2008 –2009 współpracował z firmą doradczą specjalizującą się w obsłudze prawnej i podatkowej przedsiębiorców. Ukończył aplikację adwokacką przy Okręgowej Radzie Adwokackiej w Warszawie. Praktykę zdobywał doradzając przy licznych transakcjach gospodarczych, uczestniczył w przeglądach prawnych i podatkowych. Posiada bogate doświadczenie doradcze oraz szkoleniowe. Specjalizuje się w prawie spółek, łączeniu oraz podziale jednostek gospodarczych, cenach transferowych, sponsoringu, reprezentacji.


Grzegorz Niebudek – adwokat, doradca podatkowy, wspólnik Kancelarii LTCA „Adwokaci i Doradcy Podatkowi”. Specjalista z zakresu CIT/PIT i procedury podatkowej. Posiada bogate  doświadczenie szkoleniowe z prawa korporacyjnego i podatkowego.  Jest autorem i współautorem licznych publikacji prasowych. Współpracował z podmiotami specjalizującymi się w obsłudze przedsiębiorców w zakresie prawa gospodarczego oraz prawa podatkowego. W ramach swojej dotychczasowej praktyki prowadził skomplikowane postępowania podatkowe przed organami podatkowymi i sądami administracyjnymi oraz uczestniczył w przeglądach prawnych i podatkowych.


Samir Kayyali – doradca podatkowy, prowadzący własną Kancelarię doradztwa podatkowego. Doświadczenie zdobywał w międzynarodowych podmiotach świadczących usługi doradcze („Wielka Czwórka”), jak i polskich kancelariach prawnych i podatkowych. Jego praktyka obejmuje restrukturyzację grup kapitałowych w celu osiągnięcia optymalizacji podatkowej, sporządzanie dokumentacji cen transferowych oraz podatki CIT, PIT i VAT. Absolwent międzynarodowych studiów Master Studies in Finance na kierunku Corporate Finance na UE we Wrocławiu. Prelegent na konferencjach z zakresu prawa podatkowego i rachunkowości, wykładowca na kursach przygotowujących do egzaminu na doradcę podatkowego.

Informacje organizacyjne

Koszt uczestnictwa w Kongresie:

– jednej osoby 1490 zł + 23% VAT

P R O M O C J A!

Przy zgłoszeniu do 13 października koszt uczestnictwa w Kongresie:

– jednej osoby 990 zł + 23% VAT

Prosimy o dokonanie płatności po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia, podając w tytule przelewu kod szkolenia.

Cena obejmuje: uczestnictwo w zajęciach, materiały szkoleniowe, przerwy kawowe, lunch, certyfikat

Godziny zajęć: 9:00 – 16:00

Miejsce zajęć: budynek Atrium Tower, al. Jana Pawła II 25

Informacje:  

Joanna Domaszewska

tel. (022) 208 28 28/48, fax (022) 211 20 90

joanna.domaszewska@akademiamddp.pl

Informacje podstawowe

Cena: 1490 zł Netto

Skontaktuj się z Organizatorem

Dane kontaktowe