IV KONGRES BRANŻOWY Problemy podatkowe VAT, CIT, PIT w 2017 2018 w branży TSL (Transport-Spedycja-Logistyka)
Cel szkolenia
Celem Kongresu jest omówienie planowanych zmian podatkowych mających wpływ na funkcjonowanie branży TSL (Transport-Spedycja-Logistyka) w Polsce od 2018 r. oraz omówienie skutków nowelizacji ustaw podatkowych, które weszły w życie w roku 2017 (zmiany dot. organów podatkowych, Ordynacja podatkowa, źródła przychodów, ceny transferowe). Podczas Kongresu prelegenci, mający bogate doświadczenie praktyczne i wiedzę teoretyczną związaną z bieżącym doradztwem na rzecz spółek transportowych, zwrócą szczególną uwagę na aktualne orzecznictwo sądów administracyjnych, w tym TSUE oraz bieżącą linię interpretacyjną organów podatkowych w kwestiach kluczowych dla funkcjonowania branży TSL. Na Kongresie zostaną omówione również dostępne mechanizmy optymalizacji podatkowej bieżącej działalności w podatkach dochodowych oraz podatku VAT, a także praktyczne porady w zakresie kontroli podatkowej i skarbowej, z uwzględnieniem stworzenia nowych struktur funkcjonowania organów podatkowych od 2017 r. Niewątpliwym atutem Kongresu jest dedykowany dla TSL charakter oraz możliwość nawiązania relacji biznesowych z innymi osobami z przedmiotowych sektorów.
Grupa docelowa
Kongres dedykowany jest zarówno osobom zarządzającym podmiotami z sektora TSL, tj. członkowie zarządów, dyrektorzy finansowi oraz główni księgowi, jak i osobom operacyjnie zajmującymi się w spółkach podatkami, księgowością i prawem. Ponadto Kongres adresowany jest do wszelkich osób interesujących się opodatkowaniem podmiotów z branży transportu, spedycji i logistyki, jak i do wszystkich adeptów prawa podatkowego, gospodarczego oraz finansów.
Program
DZIEŃ I
8.45-9.00 powitalna kawa
9.00-11.00 VAT 2017/2018 w branży TSL (prowadzący: Dawid Milczarek)
1. Zmiany w podatku VAT w 2017 r. oraz planowane zmiany w 2018 r. i ich wpływ na branżę TSL:
• znowelizowane zasady odliczania VAT z tytułu importu usług, WNT oraz krajowego odwrotnego obciążenia,
• dodatkowe zobowiązanie podatkowe,
• nowe zasady zwrotu VAT,
• wykreślanie z rejestru czynnego podatnika VAT,
• nowelizacja przepisów w przedmiocie odwrotnego obciążenia,
• podzielona płatność (ang. split payment) a rozliczanie VAT w branży TSL.
2. Zasady powstawania obowiązku podatkowego w przypadku branży TSL w świetle aktualnej praktyki organów podatkowych oraz orzeczeń sądowych:
• prawidłowe określenie momentu wykonania usługi transportowej,
• wykonanie usługi spedycyjnej,
• moment realizacji usług logistycznych,
• zasady rozliczania zaliczek, przedpłat oraz zadatków,
• opodatkowanie najmu oraz dzierżawy,
• usługi ciągłe a moment powstania obowiązku podatkowego,
• obowiązek podatkowy w przypadku importu usług,
• rozliczanie usług świadczonych na rzecz zagranicznych klientów.
3. Opodatkowanie VAT usług świadczonych w obrocie międzynarodowym w branży TSL:
• określenie miejsca świadczenia usług transportowych oraz spedycyjnych,
• ustalenie miejsca opodatkowania usług magazynowania,
• opodatkowanie usług świadczonych poza terytorium UE,
• usługi świadczone na terenie Polski na rzecz podmiotów spoza UE,
• miejsce opodatkowania transportu osób,
• powstanie obowiązku podatkowego w przypadku świadczenia usług branży TSL w przypadku obrotu zagranicznego,
• korekta ceny a zasady powstawania obowiązku podatkowego,
• opodatkowanie importu usług w branży TSL,
• refakturowanie usług w obrocie zagranicznym,
• konieczność opodatkowania na terenie Polski niektórych usług świadczonych w obrocie zagranicznym.
11.00-11.15 przerwa kawowa
11.15-13.00 c.d. VAT 2017/2018 w branży TSL (prowadzący: Radosław Żuk)
1.Stosowanie stawki 0% w przypadku usług transportowych oraz spedycyjnych:
• pojęcie „transportu międzynarodowego” w przypadku transportu towarów,
• transport międzynarodowy w przypadku transportu osób,
• stawka VAT w przypadku świadczenia usług związanych z eksportem towarów,
• usługi świadczone na terenie kraju a możliwość zastosowania stawki 0%,
• dokumentowanie usług transportu towarów oraz spedycji w przypadku wywozu towarów poza Unię Europejską,
• dokumenty niezbędne do zastosowania stawki 0% w przypadku spedycji oraz transportu towarów związanych z importem towarów,
• transport oraz spedycja lotnicza a stawka 0%,
• transport oraz spedycja morska a stawka 0%.
2. Zasady wystawiania faktur VAT oraz ich korygowania przez podmioty z branży TSL:
• terminy wystawiania faktur VAT w przypadku usług TSL,
• zasady wystawiania refaktur,
• stawka VAT w przypadku refakturowania usług,
• zasady wystawiania faktur korygujących,
• wystawienie not korygujących,
• reguły wystawiania na rzecz klientów duplikatów faktur.
3. Odliczanie VAT w branży TSL:
• terminy odliczania VAT,
• błędy w treści faktur uniemożliwiające odliczenie VAT,
• możliwości odliczenia VAT z faktur wystawionych przez podmioty niezarejestrowane jako czynni podatnicy VAT,
• odliczanie VAT od pojazdów samochodowych.
13.00-14.00 lunch
14.00-16.00 Rewolucyjne zmiany w funkcjonowaniu organów podatkowych (KAS) oraz nowelizacja Ordynacji podatkowej (prowadzący: Marcin Borkowski)
1. Rewolucyjne zmiany od 1 marca 2017 roku w funkcjonowaniu organów podatkowych – Krajowa Administracja Skarbowa:
• podział zadań pomiędzy nowymi organami podatkowymi oraz różnice w stosunku do dotychczasowej struktury,
• szczególna rola nowego organu podatkowego w postaci naczelnika urzędu celno-skarbowego jako wyspecjalizowanego w podatkach organu kontroli,
• uprawnienia i obowiązki funkcjonariuszy oraz podatników w trakcie prowadzenia kontroli celno-skarbowej w branży TSL,
• zakres danych, które mogą pozyskiwać i wykorzystywać organy KAS w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, także bez wiedzy i zgody osoby, której dane dotyczą,
• porównanie procedur, trybów i metod działania dotychczas funkcjonujących organów podatkowych z organami KAS.
2. Planowana nowelizacja Ordynacji podatkowej:
• rola Centralnego Rejestru Danych Podatkowych administrowanego przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej,
• system teleinformatyczny izby rozliczeniowej STIR i związane z tym obostrzenia dla przedsiębiorców,
• obowiązek przekazywania dobowych wyciągów z rachunków bankowych,
• wyłączenia w zakresie stosowania przepisów o tajemnicy skarbowej, zawodowej i bankowej,
• plany wprowadzenia nowych instytucji, takich jak: mediacja, kontrola na zamówienie, rezygnacja z odwołania od decyzji, postępowanie uproszczone, zmiany w terminach przedawnienia zobowiązań podatkowych.
DZIEŃ II
8.45-9.00 powitalna kawa
9.00-11.00 Ceny transferowe oraz CIT 2017/2018 w branży TSL (prowadzący: Marcin Zarzycki)
1. Ceny transferowe z uwzględnieniem zmian od stycznia 2017:
• transakcje z podmiotami powiązanymi – podstawowe pojęcia, zasady tworzenia dokumentacji cen transferowych. Ryzyka podatkowe i karno – skarbowe związane z brakiem dokumentacji,
• rewolucyjne zmiany w zakresie cen transferowych od 2017 r.
2. Zmiany w CIT od sierpnia 2017 r.:
• wprowadzenie jednorazowej amortyzacji nakładów na środki trwałe w kwocie do 100.000 PLN,
• likwidacja podatku u źródła od biletów lotniczych.
3. Wybrane zmiany od stycznia 2018 r.:
• wprowadzenie w CIT nowego źródła przychodów – zyski kapitałowe. Wyodrębnienie dochodów z tego źródła od dochodów z innych źródeł,
• wprowadzenie limitu w zakresie kosztów uzyskania przychodów w odniesieniu do nabywanych usług niematerialnych oraz w odniesieniu do opłat za korzystanie z wartości niematerialnych i prawnych.
11.00-11.15 przerwa kawowa
11.15-13.00 c.d. CIT 2017/2018 w branży TSL (prowadzący: Grzegorz Niebudek)
1. Planowane zmiany w CIT na 2018 r.:
• zmiany w zakresie ulgi badawczo – rozwojowej,
• zmiany w zakresie zagranicznych spółek kontrolowanych (CFC),
• zmiany w zakresie podatkowych grup kapitałowych,
• wprowadzenie „minimalnego podatku” dla podatników posiadających nieruchomości komercyjne o znacznej wartości,
• nowa kategoria przychodowa – przychody z tytułu nieodpłatnego przekazania rzeczy i praw,
• doprecyzowanie przepisów w zakresie kosztów pośrednich – ujęcie podatkowe uzależnione od ujęcia rachunkowego,
• zmiany w zakresie możliwości zaliczania odsetek do kosztów podatkowych – usunięcie cienkiej kapitalizacji i wprowadzenie nowych zasad ograniczania możliwości zaliczania odsetek do kosztów,
• podwyższenie kwoty umożliwiającej jednorazową amortyzację do 5.000 PLN oraz ograniczenie w możliwości zaliczania do kosztów podatkowych odpisów amortyzacyjnych / opłat licencyjnych w odniesieniu do wartości niematerialnych i prawnych,
• inne zmiany (ograniczenie tzw. zwolnienia dla dywidend, brak możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych tzw. nagród z zysku, doprecyzowanie przepisów w zakresie przychodów i kosztów uzyskania przychodów ze zbycia wierzytelności i strat z tego tytułu, zmiana zasad ustalania przychodów i kosztów przy podziale przez wydzielenie).
2. Wybrane planowane zmiany w PIT na 2018 r.
13.00-14.00 lunch
14.00-16.00 Przychody i koszty w branży TSL (prowadzący: Samir Kayyali)
1. Zasady rozpoznawania przychodów w branży TSL:
• usługi transportowe, spedycyjne i logistyczne – wykonanie usługi oraz częściowe wykonanie usługi,
• usługi magazynowania – rozliczenie przychodów,
• zaliczki, przedpłaty a przychody podatkowe,
• usługi transportu, spedycji i logistyki jako usługi rozliczane w okresach rozliczeniowych,
• usługi transportowe jako element innych usług – moment powstania przychodu,
• przychody rozpoznawane na zasadzie kasowej,
• przychody z tytułu świadczeń nieodpłatnych oraz częściowo nieodpłatnych,
• refakturowanie a moment powstania przychodu.
2. Koszty bezpośrednio związane z przychodami oraz koszty pośrednio związane z przychodami w branży TSL:
• rozliczanie kosztów w czasie (koszty ponoszone na przełomie lat podatkowych),
• refakturowanie a moment rozpoznania kosztu,
• dokumentowanie poniesionych wydatków w tym usług niematerialnych,
• korygowanie kosztów.
3. Szczególne rodzaje kosztów uzyskania przychodów na przykładzie branży TSL:
• licencje na wykonywanie usług transportowych, opłaty drogowe, opłaty administracyjne,
• koszty podwykonawców usług transportowych,
• szczególne przypadki kwalifikacji wydatków do kosztów bezpośrednich,
• kary umowne, odszkodowania, jako koszty uzyskania przychodów,
• wierzytelności, jako koszty uzyskania przychodów.
Prowadzący
Prelegenci kongresu
Radosław Żuk – doradca podatkowy, prawnik, Prezes Zarządu w Spółce Doradztwa Podatkowego ADN, redaktor portalu prawno-księgowego TaxFin.pl. Wcześniej kierownik Zespołu Podatku VAT w spółce podatkowej. Doświadczenie zdobywał jako pracownik organów podatkowych oraz jednej z czołowych kancelarii prawnych. Autor lub współautor książek i artykułów z zakresu prawa podatkowego publikowanych na łamach Rzeczpospolitej, Gazety Prawnej. Specjalizuje się w zagadnieniach VAT, CIT i PIT, podatku od nieruchomości, PCC oraz procedury podatkowej. Doświadczony wykładowca na rzecz firm z branży TSL m.in.: Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA, HZ Transport Poland Sp. z o.o., ORLEN KolTrans Sp. z o.o.
Marcin Borkowski – Senior Associate w Spółce Doradztwa Podatkowego ADN, prawnik, ekspert podatkowy, specjalista w zakresie postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego. Doświadczenie zdobywał pracując w organach podatkowych. Obejmował stanowisko zastępcy Naczelnika Urzędu Skarbowego oraz pełnił rolę trenera podatkowego w utworzonym przy MF – Centrum Edukacji Zawodowej. Przeszkolił kilkuset pracowników różnych organów podatkowych m.in. Krajową Informację Podatkową, MF, izby skarbowe, urzędy kontroli skarbowej, urzędy skarbowe. Posiada doświadczenie w optymalizacji prawno-podatkowej. Wykładowca wyższych uczelni oraz komercyjnych szkoleń otwartych i zamkniętych.
Dawid Milczarek – prawnik, ekspert podatkowy, wspólnik w Kancelarii LTCA „Adwokaci i Doradcy Podatkowi”. Wcześniej Manager w spółce doradztwa podatkowego Martini i Wspólnicy. Doktorant WPiA Uniwersytetu Łódzkiego. Specjalizuje się w VAT oraz postępowań sądowo-administracyjnych. W latach 2004-2007 pracował w Izbie Skarbowej, a w latach 2007-2010 w Izbie Finansowej NSA, gdzie zajmował się przygotowywaniem projektów orzeczeń kasacyjnych, uchwał oraz pytań prejudycjalnych do TSUE w zakresie VAT. Autor licznych komentarzy i artykułów. Doświadczony wykładowca prawa podatkowego oraz procedury sądowo-administracyjnej. Prowadził wiele edycji zajęć dla TSL.
Marcin Zarzycki – doradca podatkowy, prawnik, wspólnik w Kancelarii LTCA „Adwokaci i Doradcy Podatkowi”. W latach 2009–2013 Dyrektor Departamentu Podatkowego w Kancelarii Adwokackiej w Warszawie. W latach 2008 –2009 współpracował z firmą doradczą specjalizującą się w obsłudze prawnej i podatkowej przedsiębiorców. Ukończył aplikację adwokacką przy Okręgowej Radzie Adwokackiej w Warszawie. Praktykę zdobywał doradzając przy licznych transakcjach gospodarczych, uczestniczył w przeglądach prawnych i podatkowych. Posiada bogate doświadczenie doradcze oraz szkoleniowe. Specjalizuje się w prawie spółek, łączeniu oraz podziale jednostek gospodarczych, cenach transferowych, sponsoringu, reprezentacji.
Grzegorz Niebudek – adwokat, doradca podatkowy, wspólnik Kancelarii LTCA „Adwokaci i Doradcy Podatkowi”. Specjalista z zakresu CIT/PIT i procedury podatkowej. Posiada bogate doświadczenie szkoleniowe z prawa korporacyjnego i podatkowego. Jest autorem i współautorem licznych publikacji prasowych. Współpracował z podmiotami specjalizującymi się w obsłudze przedsiębiorców w zakresie prawa gospodarczego oraz prawa podatkowego. W ramach swojej dotychczasowej praktyki prowadził skomplikowane postępowania podatkowe przed organami podatkowymi i sądami administracyjnymi oraz uczestniczył w przeglądach prawnych i podatkowych.
Samir Kayyali – doradca podatkowy, prowadzący własną Kancelarię doradztwa podatkowego. Doświadczenie zdobywał w międzynarodowych podmiotach świadczących usługi doradcze („Wielka Czwórka”), jak i polskich kancelariach prawnych i podatkowych. Jego praktyka obejmuje restrukturyzację grup kapitałowych w celu osiągnięcia optymalizacji podatkowej, sporządzanie dokumentacji cen transferowych oraz podatki CIT, PIT i VAT. Absolwent międzynarodowych studiów Master Studies in Finance na kierunku Corporate Finance na UE we Wrocławiu. Prelegent na konferencjach z zakresu prawa podatkowego i rachunkowości, wykładowca na kursach przygotowujących do egzaminu na doradcę podatkowego.
Informacje organizacyjne
Koszt uczestnictwa w Kongresie:
– jednej osoby 1490 zł + 23% VAT
P R O M O C J A!
Przy zgłoszeniu do 13 października koszt uczestnictwa w Kongresie:
– jednej osoby 990 zł + 23% VAT
Prosimy o dokonanie płatności po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia, podając w tytule przelewu kod szkolenia.
Cena obejmuje: uczestnictwo w zajęciach, materiały szkoleniowe, przerwy kawowe, lunch, certyfikat
Godziny zajęć: 9:00 – 16:00
Miejsce zajęć: budynek Atrium Tower, al. Jana Pawła II 25
Informacje:
Joanna Domaszewska
tel. (022) 208 28 28/48, fax (022) 211 20 90
joanna.domaszewska@akademiamddp.pl
Informacje podstawowe

- Organizator: ADN Akademia Sp. z o.o. Sp. k.
- Rodzaj szkolenia: Otwarte
Cena: 1490 zł Netto