MySzkolimy.pl

Znajdź szkolenie dla siebie!

Certyfikowany kurs controllingu dla controllerów finansowych z egzaminem potwierdzającym posiadanie kwalifikacji. Organizacja systemu, rachunek kosztów, budżetowanie i analiza.

Cel szkolenia

Cykl pięciu seminariów w szerokim zakresie prezentujących controlling operacyjny. Poszczególne moduły obejmują tematy z następujących dziedzin: organizacja i zarządzanie, rachunkowość oraz finanse.


Szkolenie adresowane jest do osób tworzących i obsługujących system controllingu.

Seminaria adresowane są zarówno do osób posiadających doświadczenie w pracy controllera finansowego, jak i mających zamiar wykonywać ten zawód.


Na seminarium omawiane są zasady konstrukcji poszczególnych narzędzi a następnie analizowane możliwości ich praktycznego zastosowania. W trakcie zajęć uczestnicy samodzielnie rozwiązują zadania praktyczne, z tego powodu wymagane jest posiadanie kalkulatora.

Na szczególną uwagę zasługują materiały szkoleniowe, które w formie kompleksowych opisów szczegółowo wyjaśniają praktyczne zasady konstrukcji i stosowania poszczególnych narzędzi.


Cykl seminariów umożliwia uczestnikom zdobycie kompleksowych umiejętności do samodzielnego pełnienia funkcji controllera finansowego w przedsiębiorstwie mającym rozwinięte metody i systemy zarządzania.


Czas trwania kursu - 60 godzin dydaktycznych.


Certyfikat zawodu specjalista do spraw controllingu - kod zawodu: 241102.


Na zakończenie kursu organizowanego przez BDO przeprowadzony zostanie egzamin pisemny potwierdzający posiadane kwalifikacje, a po jego pozytywnym zaliczeniu każdy uczestnik otrzyma zaświadczenie o posiadanych kwalifikacjach zawodowych w obrębie zawodu: specjalista do spraw controllingu - kod zawodu 241102 na druku Ministerstwa Edukacji Narodowej ( na podstawie wpisu do ewidencji Szkół i Placówek Niepublicznych nr 1082 K) i paragraf 18 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 622).


W związku z dbałością o indywidualny rozwój naszych Klientów zapewniamy bezpłatny egzamin!

Program

Moduł I - Organizacja systemu controllingu:


Dziedzina seminarium: Organizacji i zarządzanie.


Cel seminarium: Prezentacja zasad organizacji nowoczesnego systemu controllingu.


Opis seminarium: Seminarium prezentuje zasady wdrożenia i funkcjonowania controllingu w przedsiębiorstwie. Szczególna uwaga poświęcona będzie realizacji aktywnych zadań controllerów mających na celu optymalizację realizowanych procesów i osiąganych wyników. Wykazane zostaną różnice pomiędzy tradycyjnym mało wydajnym controllingiem a współczesnymi standardami w tym zakresie. Jako narzędzie praktyczne przedstawiona zostanie zrównoważona karta celów Balanced Scorecard.


Uczestnicy: Pracownicy działów controllingu, najwyższa kadra zarządzająca, kierownicy centrów odpowiedzialności.


Program seminarium:


1. Przystosowanie zasad zarządzania przedsiębiorstwem do wymogów controllingu:


    decentralizacji zarządzania

    zasady zarządzania przez cele

    zasady tworzenia piramidy celów integrującej cele pojedynczych komórek w cele główne firmy według zasady piramidy wskaźników zgodnie z ideą modelu Du'Ponta

    metody planowania celów (odgórna, oddolna i mieszana)

    proces zarządzania przedsiębiorstwem według reguł controllingu


2. Zasady tworzenia Zrównoważonej Karty Wyników Balanced Scorecard w skali:


    ogólnej dla całej firmy

    pojedynczych komórek organizacyjnych

    zasady tworzenia indywidualnej struktury zrównoważonej karty wyników uwzględniającej specyfikę firmy - realizowane procesy

    zasady konstrukcji karty celów dla pojedynczych budżetowanych komórek

    reguły przystosowania systemu zarządzania przedsiębiorstwa do wymogów zrównoważonej karty wyników


Ćwiczenie: Planowanie celów dla pojedynczych komórek organizacyjnych zgodnie z wymogami Zrównoważonej Karty Wyników i controllingu


3. Formalizacja funkcji controllingu za pomocą Księgi Controllingu:


    zasady konstrukcji i cele funkcjonowania księgi controllingu

    zadania nowoczesnego controllingu i ich ewolucja

    zasady współpracy controllerów z kierownikami centrów odpowiedzialności

    miejsce działu controllingu w systemie zarządzania

    uprawnienia działu controllingu


4. Proces wdrożenia systemu controllingu:


    metody wdrożenia

    czynniki sukcesu

    czynniki utrudniające

    harmonogram

    informatyzacja w controllingu


5. Audyt systemu controllingu:


    efekty przeprowadzenia audytu

    wpływ wyników audytu na proces planowania budżetu.

    rodzaje audytu.

    okres przeprowadzenia audytu.

    rodzaje zadań wykonywanych w ramach audytu.

    harmonogram audytu.

    standardowe problemy funkcjonowania controllingu


6. Programy poprawy efektywności:


    zasady identyfikacji obszarów wymagających poprawy efektywności

    metody pracy - interdyscyplinarnych zespołów projektowych

    zasady tworzenia dokumentacji i procedura działania

 Moduł II - Rachunek kosztów dla controllera:

Dziedzina seminarium: Rachunkowość.

Cel seminarium: Prezentacja zasad modyfikacji systemu rachunkowości finansowej w kierunku jego przystosowania do wymogów controllingu.

Opis seminarium: Wdrożenie systemów controllingu i budżetowania wymusza zmiany w rachunkowości finansowej. Seminarium prezentuje kompleksowo najnowsze rozwiązania w tym zakresie od księgowania dokumentów pierwotnych poprzez system rozliczeń kosztów aż do tworzenia kalkulacyjnego rachunku zysków i strat.

Uczestnicy: Pracownicy działów controllingu, analiz finansowych oraz księgowości.

Program seminarium:

1. System rachunkowości finansowej a budżetowanie

    charakterystyka systemu rachunkowości finansowej
    proces i funkcje budżetu
    analiza realizacji funkcji budżetowania przez system rachunkowości finansowej
    identyfikacja różnic obu systemów

2. Typ działalności dodatkowym wymiarem analizy danych o kosztach wynikający z potrzeb budżetowania

    wady analizy kosztów wyłącznie według mpk i rodzaju (konta zespołu 4 i 5)
    identyfikacja typów działalności zgodnie z:
    zakresem odpowiedzialności
    realizowanymi procesami
    strategiami dziedzinowymi
    modyfikacja planu nu kont do potrzeb budżetowania

3. Identyfikacja centrów kosztów według reguł rachunkowości finansowej i budżetowania według wymogów

    rachunkowości finansowej w celu rozliczenia kosztów w ramach procesów kalkulacji.
    budżetowania z uwzględnieniem zakresów odpowiedzialności za koszty i realizacji zadań związanych z optymalizacją procesów

4. Działalność pomocnicza

    techniczne metody rozliczeń kosztów według wymogów budżetowania i ich dobór do specyfiki rozliczanych kosztów
    przykładowe wzorcowe scenariusze rozliczeń kosztów działalności pomocniczej zgodnej z zasadami rachunkowości finansowej i budżetowania:

- nieruchomości, informatyka, flota samochodowa, itp.

    wieloparametrowe metody rozliczeń kosztów działalności pomocniczej

5. Działalność podstawowa, zasady identyfikacji centów kosztów i metod ich rozliczeń

    osobowe centra kosztów
    sprzętowe centra kosztów
    administracyjne centra kosztów

6. Koszty wydziałowe:

    zasady identyfikacji według wymogów rachunkowości finansowej i budżetowania
    koszty wydziałowe zmienne i stałe
    koszty wydziałowe stopnia I - gniazd produkcyjnych
    koszty wydziałowe stałe stopnia II - ogólnowydziałowe

7. Koszty niewykorzystanego potencjału:

    obszary identyfikacji kosztów niewystanego potencjału według reguł rachunkowości finansowej i zarządczej.
    metody techniczne identyfikacji kosztów niewykorzystanego potencjału
    klasyfikacja kosztów niewykorzystanego potencjału na zwiększające standard działalności, związane z utrzymaniem gotowości oraz rzeczywiście wynikające z niewykorzystanego potencjału,
    zasady identyfikacji kosztów niewykorzystanego potencjału na kontach księgowych według zasad rachunkowości finansowej i zarządczej
    prezentacja kosztów niewykorzystanego potencjału w rachunku zysków i strat według zasad rachunkowości zarządczej.
    wskaźniki określające stopień wykorzystania potencjału

 Moduł III - Budżetowanie:

Dziedzina seminarium: Finanse

Cel seminarium: Prezentacja reguł budżetowania oraz metod tworzenia budżetu jednostek organizacyjnych.

Opis seminarium: Seminarium przedstawia zasady tworzenia i zarządzania budżetem. Omawiane są na nim metody planowania oraz reguły tworzenia budżetów pojedynczych centrów odpowiedzialności. Zaprezentowane techniki odpowiadają wymogom najnowszych standardów w tym zakresie takim jak: procesowe zarządzania, zakresy odpowiedzialności, system zarządzania przez cele itp.

Uczestnicy: Pracownicy działów controllingu, najwyższa kadra zarządzająca, kierownicy centrów odpowiedzialności.

Program seminarium:

8. Wykorzystanie budżetowania w zarządzaniu:

    zadania i funkcje budżetu
    proces zarządzania z wykorzystaniem budżetowania
    rodzaje budżetów:
    wieloletni budżet strategiczny
    jednoroczny budżet operacyjny
    budżet sztywny, elastyczny i półelastyczny
    budżet zamknięty i otwarty
    zasady doboru rodzaju budżetu do rodzaju prowadzonej działalności

9. Piramida budżetowa wskazująca związki pomiędzy budżetem syntetycznym firmy a budżetem pojedynczego centrum kosztów
10. Zasada aktualizacji budżetów metodą planowania kroczącego w zakresie strategicznym i operacyjnym
11. Zasady ustalania elastyczności budżetu jako metoda likwidacji odchyleń:

    dla kosztów stałych
    dla kosztów zmiennych

12. Zasady dokonywania podziału przedsiębiorstwa na centra budżetowe (MPK)

Ćwiczenie: podział przedsiębiorstwa na centra budżetowe

13. Tworzenie struktur budżetu pojedynczych centrów odpowiedzialności uwzględniające:

    zarządzanie procesowe
    wymogi rachunkowości zarządczej i finansowej
    zakres odpowiedzialności
    specyfikę działalności komórki
    wielowymiarowe struktury analizy ekonomicznej

14. Przystosowanie budżetu do zakresu odpowiedzialności

    przekształcanie budżetu według konsumentów kosztów na twórców kosztów
    rodzaje odpowiedzialności za koszty (bezpośrednia pośrednia)
    zadania korowników centrów odpowiedzialności w ramach różnych rodzajów odpowiedzialności

15. Przykłady rodzajów budżetów MPK uwzględniającą specyfikę działalności komórek
16. Metody planowania pozycji budżetowych:

    ekstrapolacji historycznych trendów
    zorientowaną na cele (na bazie zerowej)
    zasady konstrukcji tabel budżetowych przystosowane do różnych metod planowania
    zasady i techniki planowania wybranych pozycji budżetowych

Ćwiczenie: przygotowanie budżetu pojedynczego centrum odpowiedzialności

17. Tworzenie budżetów centów zysków
18. Zasady tworzenia budżetów zbiorczych w tym głównego firmy
19. Harmonogram i procedura budżetowa

 Moduł IV - Analiza rentowności:

Dziedzina seminarium: Rachunkowość

Cel seminarium: Prezentacja narzędzi do analizy rentowności według wielopoziomowych rachunków marż.

Opis seminarium: Omówienie narzędzi i metod tworzenia wielopoziomowych marż wyników oraz zasad kalkulacji cen z uwzględnieniem wielu czynników typu terminy płatności czy wielkości partii. Ujecie w kalkulacji kosztów wynikających z reguł rachunkowości zarządczej typu niewykorzystanego potencjału, alternatywnych i utraconych korzyści.

Uczestnicy: Pracownicy działów controllingu, analiz finansowych oraz księgowości.

Program seminarium:

1. Subsydiowanie skrośne a koncepcja True and Fair View:

    definicja i przyczyny występowania
    metody stosowania
    zasady identyfikacji i likwidacji zjawiska

2. Rachunek kosztów działań ABC:

    tradycyjny rachunek kosztów a metoda ABC
    identyfikacja centów kosztów i realizowanych przez nie czynności
    rozliczanie kosztów metodą ABC
    wielowymiarowa analiza kosztów w rachunku ABC
    planowanie budżetu na podstawie rachunku kosztów działań - ABM
    wady i zalety metody ABC
    zakres rozliczeń kosztów w metodzie Lean Management - Lean accounting

3. Kalkulacja ceny:

    metodą rachunku tradycyjnego
    rachunku kosztów działań ABC
    korzyści dla klienta
    stopnia wykorzystania potencjału

4. Alternatywne koszty kapitału w analizie rentowności:

    definicja alternatywnych kosztów kapitału
    koszty kapitału zamrożonego w środkach trwałych i obrotowych
    metody ustalania
    ujecie w kalkulacji ceny z uwzględnieniem terminów płatności
    ujecie w analizie rentowności centrów kosztów

18 - 19.01.2018 - Moduł V - Budżet działalności operacyjnej:

Dziedzina seminarium: Finanse

Cel seminarium: Prezentacja metod tworzenia budżetu działalności operacyjnej przedsiębiorstwa.

Opis seminarium: Omówienie etapów i narzędzi planowania działalności operacyjnej (przychody - koszty - zaopatrzenie) oraz prezentacji wyników tej działalności w formie planowanego sprawozdania finansowego.

Uczestnicy: Pracownicy działów controllingu, najwyższa kadra zarządzająca, kierownicy centrów.

Program seminarium:

5. Planowanie przychodów ze sprzedaży metodą odgórną według pożądanego:

    wskaźnika rentowności kapitału
    udziału w rynku
    stopnia wykorzystania zdolności produkcyjnej
    zasady współistnienia poszczególnych metod oraz kryteria ich stosowania

6. Analiza wielowymiarowa budżetu przychodów ze sprzedaży:

    identyfikacja wymiarów analizy (produkty, rynki, kanały dystrybucji itp.)
    ustalenie kolejności istotności wymiarów i ich wpływ na struktury tabel budżetowych
    planowanie sprzedaży według produktów na podstawie modelu BCG (ceny, ilości itp.)
    stopień szczegółowości tabel budżetowych uzależniony od istotności przychodów

7. Czasowy horyzont planowaniu przychodów, budżety:

    wieloletnie
    roczne
    miesięczne

8. Plan kosztów działalności operacyjnej:

    ustalenie ilościowego i wartościowego planu sprzedaży, produkcji i zaopatrzenia
    kalkulacja jednostkowych kosztów normatywnych dla kosztów zmiennych i stałych

9. Dynamiczna metoda planowania uwzględniająca przesunięcia w czasie pomiędzy poszczególnymi budżetami:

    zasady ustalania struktury budżetu na potrzeby planowania dynamicznego
    wpływ rotacji środków obrotowych na czasy przesunięć budżetów powiązanych
    metody ustalania czasu przesunięcia pomiędzy planami przychodów - produkcji i zaopatrzenia
    proste i złożone metody obliczania budżetów z przesunięciami w czasie
    struktura budżetu głównego uwzględniająca przesunięcia czasowe budżetów szczegółowych
    wykorzystanie metody dynamicznej w planowaniu według zasady MRP II:

- przepływów finansowych
- przepływu logistycznego materiałów i produktów

10. Budżet kosztów stałych:

    utrzymania działów
    działalności jednostek
    wielowymiarowe techniki tworzenia budżetów kosztów stałych

11. Budżet projektów:

    harmonogram realizacji projektu
    budżet projektu
    zasady realizacji budżetu projektu

12. Budżet główny przedsiębiorstwa:

    rachunek zysków i strat
    rachunek przepływów finansowych
    roczny
    krótkoterminowy
    bilans


Certyfikaty

Certyfikat zawodu specjalista do spraw controllingu - kod zawodu: 241102.

Prowadzący

Michał Chalastra


Specjalista z zakresu controllingu, budżetowania, rachunkowości zarządczej i zintegrowanych systemów informacyjnych. Wykładowca controllingu, i finansów przedsiębiorstw - studia podyplomowe na Uniwersytecie Gdańskim, pracownik Katedry Rachunkowości tej uczelni. Członek komisji w konkursie Controllera roku oraz Rady Programowej czasopisma "Controlling i Rachunkowość Zarządcza" - Wydawnictwa INFOR PL Warszawa, autor wielu artykułów prezentowanych w tym czasopiśmie oraz licznych referatów z dziedziny controllingu. Autor materiałów i prowadzący szkolenia z zakresu controllingu i rachunkowości zarządczej

Informacje organizacyjne

Cena Wrocław:

Cena promocyjna: 4 390 zł/os. + 23 %VAT przy zgłoszeniu do 06.10.2017 roku

Cena Warszawa:

Cena promocyjna: 4 390 zł/os. + 23 %VAT przy zgłoszeniu do 02.10.2017 roku





4 800 zł + 23% VAT za osobę - udział w całości kursu (10 dni)

1 090 zł + 23% VAT za osobę - udział w wybranym module (2 dni)


*Cena bez VAT dla opłacających szkolenie w co najmniej 70% ze środków publicznych. Uczestników, których dot. zwolnienie z VAT prosimy o pobranie i przesłanie podpisanego oświadczenia.


Cena obejmuje: uczestnictwo w zajęciach, materiały szkoleniowe, przerwy kawowe i lunch oraz certyfikaty BDO



Płatności należy dokonać przed szkoleniem po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia, podając w tytule kod szkolenia.


Warunkiem udziału w szkoleniu jest przesłanie przed rozpoczęciem zajęć potwierdzenia dokonania przelewu (e-mailem lub faxem).

Informacje podstawowe

Cena: 4800 zł Netto

Skontaktuj się z Organizatorem

Dane kontaktowe