Budżet zadaniowy w sektorze publicznym
Wykład, dyskusja, analiza problemów zgłoszonych przez uczestników, warsztaty, prezentacja aplikacji Trezor BUZA (aplikacja Ministerstwa Finansów dedykowana planowaniu i sprawozdawczości). Możliwość skorzystania z konsultacji indywidualnych.
Cel szkolenia
Celem szkolenia jest przedstawienie metodologii planowania, ewidencjonowania i sprawozdawczości dotyczącej wydatków/kosztów w układzie zadaniowym, z uwzględnieniem roli budżetu zadaniowego w planowanej reformie systemu budżetowego. Powyższy cel zostanie zrealizowany poprzez przedstawienie budżetu zadaniowego jako narzędzia zarządzania środkami publicznymi w sektorze publicznym, które może służyć poprawie skuteczności i efektywności administracji, oraz wskazanie praktycznych rozwiązań stosowanych do budżetu zadaniowego w planowaniu, ewidencji i sprawozdawczości z procesu wydatkowania środków i ponoszenia kosztów. Na szkoleniu przedstawione zostaną dobre praktyki oraz błędy w realizacji BZ w świetle wyników kontroli NIK.
Szkolenie uwzględnia zmiany wynikające z rozporządzenia Ministra Finansów z 22 stycznia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości budżetowej w układzie zadaniowym oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 stycznia 2019 r. w sprawie szczegółowego sposobu, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej.
Program
1. Budżet zadaniowy jako instrument zarządzania finansami publicznymi:
1) ewolucja budżetowania zadaniowego w Polsce,
2) cel wprowadzania planowania w układzie zadaniowym w Polsce,
3) narzędzie Nowego Zarządzania Publicznego,
4) powiązanie BZ z kontrolą zarządczą,
5) doświadczenie międzynarodowe dotyczące budżetowania zadaniowego (tzw. performance budgeting),
6) rola budżetu zadaniowego w planowanej reformie systemu budżetowego.
2. Najczęstsze błędy w zakresie budżetu zadaniowego w świetle wyników kontroli NIK dotyczących budżetu zadaniowego i kontroli zarządczej
3. Metodologia planowania, ewidencji i sprawozdawczości w zakresie wydatków/ kosztów w układzie zadaniowym, w tym wydatków/ kosztów pośrednich.
4. Budżet tradycyjny a rozwiązania budżetu zadaniowego
5. Katalog funkcji państwa, zadań, podzadań, działań, celów oraz mierników na rok 2020.
6. Cele, obszary i mierniki zadań publicznych w jednostkach samorządu terytorialnego
7. Zasady definiowania celów, doboru mierników i monitorowania ich realizacji
8. Współpraca komórek merytorycznych oraz komórek finansowo - księgowych w planowaniu wydatków w układzie zadaniowym
9. Powiązanie tradycyjnego układu budżetowego z budżetem zadaniowym - zasady kalkulacji i rozliczania wydatków na zadanie, rozliczenie wydatków osobowych, bieżących i majątkowych na zadania. Możliwość zastąpienia klasyfikacji tradycyjnej zadaniową
10. Wydatki bezpośrednie - zasady przypisywania wydatków do działań, podzadań i zadań. Rozróżnienie działań merytorycznych od obsługowych (administracyjnych, technicznych)
11. Wydatki pośrednie – zasady planowania i ewidencji:
1) wyodrębnienie w funkcję (zadanie) o charakterze technicznym (specyfika dysponentów części budżetowych oraz państwowych osób prawnych)
2) zastosowanie wskaźników podziałowych
3) zastosowanie proporcji
4) rachunek kosztów działań (tzw. rachunek ABC) wg miejsca powstawania kosztów
12. Ewidencja księgowa wykonywania budżetu w układzie zadaniowym – zakładowy plan kont a polityka rachunkowości
13. Aplikacja Trezor BZ wspomagająca planowanie wydatków budżetu państwa/ kosztów w układzie zadaniowym oraz sprawozdawczość z procesu – zasady pracy i rozwiązania dla typowych problemów technicznych i merytorycznych
14. Warsztaty – analiza właściwego dla jednostek reprezentowanych przez uczestników układu funkcji, zadań, podzadań i działań wraz z celami i miernikami
Certyfikaty
tak
Prowadzący
Prawnik, ekspert w zakresie finansów publicznych i środków unijnych, absolwent rachunkowości (studia podyplomowe), konsultant podatkowy, otwarty przewód doktorski w Katedrze Prawa Finansowego UMCS, wykładowca prawa finansowego, autor publikacji m.in. na łamach „Przeglądu Podatkowego". Doradca kierowników jednostek sektora finansów publicznych w zakresie prowadzenia gospodarki finansowej, środków unijnych, zarządzania i organizacji, zamówień publicznych, rozliczania podatku VAT w sektorze publicznym oraz współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Wybrane szkolenia z zakresu finansów publicznych prowadzone w ostatnich latach przez wykładowcę:
• Finanse publiczne w praktyce - cykl szkoleń 2009 - 2020 r.
• Kontrola zarządcza w jednostkach sektora publicznego - cykl szkoleń 2010 - 2020 r.
• Dotacje w sektorze publicznym - cykl szkoleń 2014 - 2020 r.
• Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych - cykl szkoleń 2008-2020 r.
• Budżet zadaniowy - cykl szkoleń 2010 – 2020 r., w tym szkolenia w ramach projektów szkoleniowych Ministerstwa Finansów (2010 i 2015)
Na zlecenie ACC Training & Consulting Group realizował projekty szkoleniowe m.in. dla: Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Krajowej Rady Sądownictwa oraz Najwyższej Izby Kontroli.
Informacje organizacyjne
590 zł - cena szkolenia zawiera:
-komplet materiałów szkoleniowych,
-certyfikaty dla uczestników szkolenia,
-przerwy kawowe, obiad,
-konsultację e-mailową po szkoleniu dotyczącą zagadnień omawianych przez trenera w trakcie zajęć.
Powyższe ceny są cenami netto. Szkolenia finansowane przynajmniej w 70 % ze środków publicznych są zwolnione z VAT, w pozostałych przypadkach do kwoty netto doliczamy VAT 23 %.
Każde szkolenie możemy przygotować w formie szkolenia wewnętrznego dedykowanego tylko Państwa instytucji, gdzie termin, miejsce i program szkolenia jest dostosowany do Państwa potrzeb.
Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany miejsca szkolenia.
Oferta specjalna:
Proponujemy RABAT 5% w przypadku zgłoszenia minimum 4 osób na szkolenie.
Uwaga! Promocje nie łączą się.
Informacje podstawowe

- Organizator: ACC Training & Consulting Group Płużańska Marzena Anna
- Rodzaj szkolenia: Otwarte
Cena: 590 zł Netto
Dane kontaktowe
Osoba kontaktowa: Marzena Płużańska