Czy rynek pracy za 10 lat będzie wyglądał tak samo jak dziś, a nasze obecne obowiązki niewiele się zmienią? Według raportu „Aktywni + Przyszłość Rynku Pracy” zrealizowanego przez serwis z ogłoszeniami o pracę Gumtree.pl, aż 48% Polaków tak właśnie twierdzi i jest w poważnym błędzie. Na jakie umiejętności przyszłości warto postawić?
Rynek pracy jest uzależniony jest od wielu czynników. Do najważniejszych można zaliczyć starzenie się społeczeństwa, dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji czy rozwój narzędzi komunikacji globalnej takich jak portale społecznościowe. Wszystkie te czynniki wymuszają poszukiwania nowych rozwiązań i kompetencji, które sprawdzałyby się w dobie stale zmieniającego się świata. Firmy, aby przetrwać muszą przygotować się do zmian. Podobnie pracownicy.
Na co więc położyć szczególny nacisk w swoim rozwoju, aby móc liczyć na uznanie? Umiejętności, które stają się coraz ważniejsze można podzielić na dwie kategorie – twarde i miękkie.
Umiejętności twarde to takie, które są mierzalne, potwierdzone certyfikatami czy dyplomami. Niewątpliwe prym wśród nich wiedzie znajomość języków obcych. Środowiska pracy stają się coraz bardziej międzynarodowe. Kluczowa jest więc możliwość komunikowania się z naszymi współpracownikami, przełożonymi czy klientami.
Nie mniej ważne są również kompetencje cyfrowe, czyli umiejętności posługiwania się Internetem, obsługą programów, wyszukiwaniem informacji. Postęp technologiczny wymusza na pracownikach podnoszenie swoich kompensacji z zakresu IT. Coraz częściej firmy opierają swoją działalność o strategie, które mają za zadania zoptymalizować pracę oraz zyski. Wykorzystują w tym celu zdobycze techniki. Według analityków Events Data do 2020 roku w branży IT ma powstać nawet milion nowych miejsc pracy. Jakie profesje gwarantują nam znalezienie pracy? Na przykład: UX Designer, inżynier ds. Big Data, programista aplikacji mobilnych czy trener bota. Warto mieć to na uwadze i rozwijać swoje kompetencje w tym kierunku. Choć umiejętności twarde są nam niezbędne, a ich rozwój kluczowy dla podjęcia pracy, to światowi eksperci są zgodni co do tego, że w przyszłości to kompetencje miękkie będą miały decydujące znaczenie.
Umiejętności miękkie to tzw. kompetencje społeczne oraz psychofizyczne, dzięki którym potrafimy współdziałać z innymi ludźmi. Bez wątpienia najważniejszą z nich jest zdolność do rozwiązywania problemów i radzenia sobie z sytuacjami kryzysowymi. Idealny kandydat na właściwie każde możliwe stanowisko będzie umiał podejść do problemu holistycznie. Zrozumie naturę napotkanego problemu, znajdzie ewentualną przyczynę i ją wyeliminuje. W tym aspekcie liczą się podjęte działania oraz szybkość w podejmowaniu decyzji.
W dobie natłoku informacji, jakie bombardują nas z każdej strony umiejętnością miękką na wagę złota okazuje się również kreatywność. Niestandardowe myślenie, wychodzenie poza schemat, łatwość w zmianie strategii działania w zmieniającej się sytuacji to cechy, które będą nas pozycjonować znacznie wyżej od osób, które podążają wyznaczonym i utartym schematem. Dzięki kreatywności zdobywamy również przewagę nad sztuczną inteligencją. Maszyny, choć zastępują ludzi przy wykonywaniu rutynowych działań, nie będą w stanie sobie poradzić z abstrakcyjnym myśleniem i dostosowywaniem się do sytuacji niestandardowych.
Podsumowując, idealny pracownik przyszłości będzie nie tylko specjalistą w swojej dziedzinie, lecz również odznaczał się empatią, łatwością w nawiązywaniu relacji. Będzie umiał pracować w zespole, kierować nim i rozwiązywać problemy w sposób szybki i zdecydowany. Świetnie odnajdzie się w środowisku międzykulturowym oraz będzie w stanie efektywnie wyszukiwać i filtrować informacje.
Zdobycie wszystkich tych umiejętności może wydać się pracą ponad siły. Zwłaszcza, gdy mówimy o kompetencjach miękkich, których trudniej się nauczyć. Warto jednak o tym pomyśleć już dziś i obrać kierunek na zmiany.
Pomogą w tym kursy oraz szkolenia, których bogatą ofertę można znaleźć w internecie. Książki i różnego rodzaju publikacje będą doskonałym uzupełnieniem. Najważniejsza jednak jest praktyka. Umiejętności miękkich możemy nauczyć się w codziennym życiu. Kompetencje twarde zdobędziemy poprzez nieustanne dokształcanie się. Do dzieła!